Thursday, October 9, 2014

kisah raya haji tahun ini


gigil jugak rasa tangan dayah nak menaip hehehe lama nau nau rasa tak hadap blog... tetiba datang mood nak pom pang pom pang....haaa...meh la share pasal raya haji yang lalu...

dayah balik kampung suami dayah..
kat ipoh perak.
sehari sebelum raya dayah sampai..
lepas tu terus pi tesco..
beli udang sebab plan nak masak nasi lemak sambal udang..
nak makan pagi raya tu..
kuah kacang..daging..ketupat palas..lemang dengan nasi impit ada jugak la..
dah kata raya kan.....cuma suami dengan anak dah request tu..
dayah masak jugak lah...pasal dayah dah jarang sangat masak..
hihi..

malam raya tu teringat  ingat susah betul nak tidur..
dayah jenis manusia susah nak tidur bila pindah tempat tidur..
last tengok jam pukul 4pagi kot..lepas tu sedar sedar lengan sasa kejut
suruh bangun solat subuh...sejuk oiii kat kampung... liat betul rasa nak bangun tu..
heheh..dah la payah nak tertidur kan...

lepas subuh sambung tidur balik kejap..
pukul 7 bangun telepon mak dayah dulu hehe..
sembang ngan keluarga sendiri dulu lepas tu baru mula masak nasi lemak..


lepas tu macam biasa raya pi masjid solat...lepas tu balik makan makan makan..
dalam pukul 9 tu suami dengan anak dayah pi tengok lembu yang dikorbankan..dayah lepak umah je basuh basuh pinggan....makan...sembang sembang...tengok tv... orang tak ramai kan raya haji...kat kampung suami dayah pun lengang jer...

sepanjang petang tu takde buat apa dah.. aktiviti memang makan sembang makan sembang tengok tv. lepas asar baru dayah merajinkan diri sikit mekap sebab nak ambik gambar syok sendiri ni...hehe.. lepas tu hapdet kat instagram sana... 

lepas settle amik gambar...terus cuci mekap....sambung makan lagi..
hehe kat kampung suami dayah tu ada satu lauk nih dipanggil daging masak hitam...sedap kemain.. tu yang dayah dok berulang makan tu....orang tak ramai..jadi tak la segan kan ...haaaa tetiba tercerita kat belog...abih sumer orang kampung tahu.....hehe..

lepas maghrib tu dayah ikut suami dayah pi umah pakcik dia..sembang sembang..makan lagi..hihi..

sekejap je kat umah pakcik dia...lepas tu laju laju balik..  nak kejor tengok akademi fantasia... haha...

masa tengah tengok akademi fantasia tu dayah rasa letih sangat dah...mengantuk..penat.. semua ada lah.... tak sempat tunggu habis af tu dayah dah tertidur...balik kampung biasalah... segala toto bantal semua memang depan tv je kan..


sedar tak sedar gitulah berlalunya sehari...kisah hari raya haji tahun nih..

alhamdulillah rezeki murah tahun nih..
perniagaan kecil dayah masih ada.
syukur.
terima kasih banyak banyak kat semua orang yang sudi beli dari dayah.

insyaAllah , ada rezeki lebih tahun depan dayah nak tumbangkan lembu sekor masa raya haji.
moga dipermudahkan, aamiin..

okbai..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.