Monday, June 15, 2015

the lost world of tambun ipoh perak

kisah tahun lepas... dah berbulan bulan dah nih... aku ternampak gambar gambar nih dah upload dalam draft tapi ada gambar je... sepatah ayat pun takde.. ingat ingat lupa aku dengan trip ke lost world of tambun nih.. tak silap aku nih tahun lepas.. masa cuti hari raya haji.. kampung laki aku memang kat perak kan... so mengenangkan tak perlu keluar bajet lebih untuk hotel, kitorang try pi theme park kat tambun nih.. dari kampung laki ku dalam dua puluh minit naik kereta..lokasi lost world of tambun nih memang cantik.. kat kaki bukit... memang rasa sejuk je..


aku sampai awal jugak hari tu..parking kereta kosong lagi.. aku ingat lagi betapa gusarnya aku kot kot aku dah lewat.. lebih kurang pukul sepuluh.. tengah musim raya kan.. harus lah aku syak lokasi menarik di ipoh ni penuh sesak kan.. sekali lengang... memang sorga dunia  la bergambar heheheh.. aku nih ada satu perangai menyakitkan hati :p kalau nak bergambar kenangan seboleh bolehnya aku tak suka ada orang lain dalam gambar tu... kalau dah keadaan sesak harus la akan ada jugak muka muka orang luar sesat barat masuk dalam gambar kan...seboleh bolehnya aku tak mau.. tapi kalau takde peluang... aku lantak kan sajorrrr.. asal ada gambar kenangan dah... tua tua esok esok aku nak belek segala kenangan nih.. insyaAllah jika panjang umur.. aamiin..aamiin.. 


macam biasa...tag kalis air pakai kat tangan...mana mana theme park pun guna tag jenis kalis air cenggini kan.. tahan lasak tul tag nih.. tapi ada jugak aku nampak yang tercabut dari tangan tuan nya..banyak gak nampak tag nih dalam air kolam.. harga tiket masuk aku tak ingat berapa.. ala.. google je harga tiket masuk lost world of tambun dewasa dan kanak kanak,mesti keluar  info tu..hikhik.. laki ku bayar pakai debit card , maybank so ada diskaun sikit.. lupa lah berapa percent..dah lama nau nau kan. dalam ten percent kot..


lepas tu laki aku beli gelang duit.. hahah tak tau apa aku nak bagi nama kat gelang merah tu.. kat tangan laki aku kan... pergi kat kaunter bayar berapa ringgit yang nkorang nak, lepas tu dapat gelang. gelang tu ada bar kod so setiap kali nak beli apa apa pun kat dalam lost world of tambun nih.. hulur je gelang tu.. nanti duit akan ditolak.. dan akhir sekali kalau tak habis pakai, baki akan dipulangkan.. takde extra charge , tapi ada deposit untuk gelang duit nih.. ia memudahkan nkorang nak bergerak tak perlu nak usung beg duit kesana kemari..laki aku bayar lima puluh ringgit masa tu.. lepas tu, barang semua sumbat dalam loker.. loker boleh pakai all day bukak tutup bukak tutup masuk keluar masuk keluar barang sesuka hati.. sekali bayar tu sepuluh ringgit kalau tak silap aku.. loker nya ala ala peti untuk simpan barang berharga yang selalu ada kat hotel tu.. jenis picit picit masuk pin number..


uuuwwaahhhh...senyum sorang aku nengok gambar nih... warm up je nih... main main air gitu gitu je.. lost world of tambun nih luas.. ada banyak tempat nak explore sebelum kita berendam main air ye..


nih kat bahagian kolam kanak kanak... memang cantik sangat tempatnya... sangat sangat selamat untuk bebudak... sejak aku pergi tahun lepas.. aku asyik rekomen kat kenkawan aku yang ada anak kecik untuk datang sini.. actually berbaloi dengan harga tiket rm50 tak salah aku.. 


hahah tetiba boleh teringat harga tiket kan... :P sebab dia sekali masuk tu hadap la indoor ke outdoor ke.. tak sebesar sunway lagoon dan barang kat dalam nih tak sebanyak kat sunway lagoon tu.. bagi aku ok lah.... tak buat aku terkejar kejar dan rasa tamak nak main segala benda puas puas sebab pikir dah bayar.. hekhek..




ahah...! masih aku ingat lagi dengan roller coaster ini... heheh... masa nak naik tu bukan main lagi laki aku kata mesti tak mencabar sebab trek nampak pendek.. sekali bila mula pusing... aku rasa laki aku jerit lagi kuat dari aku..kekekekeke.. yelah diorang dok depan kan.. harus lagi gayat.. tak lah terlalu menggerunkan cuma ada waktu waktu membelok tu buat nko rasa jantung nak jatuh.. dan dia pusing dua kali.. maklumlah trek pendek kannnnn... dua dua kali pusing tu memang akan ada selekoh membelok yang buat nko jerit aaaaaaaahhhh gituh...laki aku ada rakam video masa nih... setiap kali tengok.. mesti gelak kan diri sendiri ^_^


itik nih ada kat bahagian belakang... kat tasik nih ada ikan..boleh bagi ikan makan.. nak mengayuh itik nih keliling tasik kena bayar rm5 seorang untuk 20minit kalau tak salah aku... disebabkan nak bagi hakim merasa mengayuh itik nih.. maka ibu ayah dia nih pasrah dan redha la bayar... sejujurnya... penat naik menatang nih...hahah.. tapi sesekali... kita pikir pikir yang positif je lah... bukan selalu merasa mengayuh dalam air kan... memang tobattttt tak mau dah aku naik itik cenggini lain kali heheh.. satu yang best... bila mengayuh ke tengah tasik.... pemandangan cantik sangat sangat... betul betul kat kaki gunung..! subhanallah .. cantik..



dalam lost world of tambun nih ada jugak super mini zoo... heheh.. ada beberapa ekor haiwan macam kucing hutan, anak kuda, ada ikan, ada angsa,ada itik, ada harimau.. haaaa... boleh lah setakat nak bagi anak pengalaman mendekati haiwan kan.... super mini zoo...haiwan nya tak banyak... kalau nak banyak pi la zoo negara ke zoo taiping ke zoo melaka ke... motif datang lost world of tambun ialah nak main air..... fokus..fokus... maka misi berjalan diteruskan...explore lagi apa yang ada kat dalam taman tema menarik ini..



tandas yang cantik dan selesa... heheheh... aku puas hati dengan kemudahan tandas awam kat lost world of tambun nih... kedudukan tandas tu tak jauh dan ada dua tiga disekitar kawasan water park.. yang penting selesa... dan bersih.. ^_^


papan gelungsur air yang super best...! heheh.. memang menjerit la masa turun tu... rasa jantung dah jatuh dah.. kejang urat saraf, lembik kaki tangan aku masa naik.. hahah... tapi best lah... dua kali gak aku ulang naik benda nih... papan gelungsur air kat dalam lost world of tambun nih ada dua jenis... dua dua pun best... dan yang lebih best pelampung tu free.. memang ada perkhidmatan sewa pelampung, tapi aku tak sewa pasal aku rasa tak perlu... hikhik.. lepas settle nko main gelungsur air tu.. pelampung tu terus pulangkan.. orang lain nak main jugak... ^_^ sewa pelampung bergantung pada keperluan... kitorang tak berapa rajin nak menjaga pelampung yang besar gedang tu... heheh..



eh...eh... ada lah gambar kat roller coster... heheh... aku dok belakang diorang masa nih... ^_^


haa.... ni papan gelungsur air yang lagi satu... yang nih papan gelungsur jenis bersilang silang panjang sikit... yang tadi tuh jenis straight je... dua dua pun best..! lepas settle main gelongsor air, terus simpan henpon.. mula main air kolam... haaaaaaa kolam besar cantik dan selesa... dan ada kolam air panas tapi semua takde gambar.... masa tu aku tak rasa rugi....sekarang ketuk ketuk kepala otak sendiri..apasal lahhh aku tak ambik dulu gambar kolam besar , gambar kolam kanak kanak, gambar kolam air panas... aaiissyy siyes lah lost world of tambun nih sangat cantik...sangat terjaga kebersihannya...

sampai aku lupa lah nak amik gambar makan semua.. dah puas main air tu.. memang perut lapar lah kan.. harga makanan kat dalam lost world of tambun nih bagi aku okeh lah... standard harga food court tapi laki aku kata mahal... makanan dan minuman luar memang tak dibenarkan masuk... so laki aku kata diorang patut jual lebih murah sebab diorang takde pesaing... aku sampai sekarang tak paham kenapa laki aku cakap harga makanan mahal.. mungkin sebab bukan duit aku yang membayar jadik aku tak rasa apa.. kihkih..

aku makan rojak masa tu.. harga rm5.50 kot.. entah lah...sumpah tak ingat... laki aku dengan anak aku memang makan nasi la... ada la choice nasi berlauk mamak, nasi ayam, rojak... lagiiiii.... aku tak dapat nak ingat dah lah.... yang aku ingat..... laki aku bayar rm50 untuk gelang duit tu kan.. masa nak balik ada baki lagi dua hengget setengah... maybe sebab tu aku tak rasa mahal.. sebab dah bayar untuk mengayuh itik , makan dan minum, masih ada baki... ok lah bagi aku...


masa nih lepas solat asar... dalam tu ada surau yang selesa.. kitorang sekali kan zohor solat waktu asar, musafir kan... lepas tu aku ingat malas dah nak main air balik.. sekali anak aku ajak main pasir pulak... hehehe... kat kolam besar tu ada pasir pantai yang sangat cantik.... aku join lah anak aku main pasir... kebanyakan masa aku punya perangai lagi kebudak-budakan daripada hakim :P







sudahnya lepak kat dalam lost world of tambun nih sampai malam...! hahah... lepas main pasir... kitorang masuk dalam air balik... permainan permainan lain kat outdoor dengan papan gelungsur tu semua tutup pukul lima setengah kot.. kolam kanak kanak tutup pukul 6.. tapi kolam air panas dengan kolam besar dia open boleh main air sampai kul 10...wahhhh orang lain dah mula balik dah... aku dengan anak aku dengan laki aku puas puas hati main air sebab kolam kosong hahah.. semua orang ingat pukul 6 tutup.. aku pun ingat pukul 6 tutup... sekali laki aku sembang sembang dengan life guard dapat info belah malam siap ada pertunjukan gelung api....wwwooaahhhh...

memang best sesangat pengalaman kali pertama ke lost world of tambun ipoh nih.. aku rasa berbaloi baloi sangat.... dengan pemandangan yang lain daripada lain... dengan segala kemudahan yang lengkap.. cuma laki aku complained harga makanan mahal... tu je lah... lain semua okeh. puas hati..


ok nak balik dah.... memang letih giler seharian main air... tapi tengok muka memasing... happy... ^_^



ada rupanya tersesat gambar maklumat tentang gelang duit tu... heheheh... haaa sila baca.. ^_^


ohhhh ini pemandangan kolam besar... sejam sekali kot air nih akan berombak..  lepas tu tenang balik... lepas tu berombak.. tenang balik dan selang seli dengan muzik yang best... aaiisshhh... siyes lah... tengok gambar nih buat aku rasa nak pergi lagiiiii...  ppfffttttt sangat kan..


ehh..ehhh.. adalah rupanya gambar harga tiket masuk lost world of tambun..  siap ada waktu operasi lagi haaaaa... sila lah belek.... dan rancang masa nkorang bebaik nak buat apa nak pergi mana bila dah masuk.. so tak la rugi bayar mahal mahal.. rm50 dewasa rm43 kanak kanak..  itu pun aku tak habis pusing sebenarnya... sebelah belakang lost world of tambun, kalau nkorang pergi dan berkesempatan naik tren, nkorang dapat lah round habis tempat menarik di ipoh nih.. aku tak kejar sangat nak pusing naik train tu..


eehhhh ada la gambar loker... heheh... tatap lah gambar loker nih sebagai penutup cerita seharian di lost world of tambun ipoh perak . pengalaman manis aku tahun lepas.. tak tau la kalau sekarang dah ada apa apa perubahan kan... aku harap kalau nkorang pi sini... nkorang pun berakhir dengan kegembiraan jugak.. ^_^

pengalaman setiap orang tak sama..
ini pengalaman aku..

okbai.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.