Sunday, June 28, 2015

kelainan hari ahad pada bulan puasa

wahhh.... aku rasa title entry aku tu komersial sangat bunyi nya... so not me... hahah.. aku tanya kat hakim nak letak apa untuk title entry nih.... dan itu lah hasilnya... aku cuma nak membebel membebel sorang.. mengarut mengarut tak ketahuan.. hikhik..

hari nih aku bantai tidur tengahari... dalam sejarah jugak sebab biasanya kalau aku dah bangun.. susah nak tidur balik... maybe sebab hari nih lepas sahur baru aku tidur... sampai sekarang, lepas asar dah nih aku masih rasa mengatuk giler... sedap jugak tidur tengahari...dan aku rasa mesti lebih sedap kalau aku dapat lena petang petang cenggini....

biasanya hari ahad adalah antara hari busy memasak.. dari pagi sampai malam.. kalau tak masak.. keluar makan... kisahnya hari ahad selalu dipenuhi dengan makan makan.. memandangkan sekarang tengah bulan puasa... ada banyak masa terluang... bulan bulan puasa nih nak mengemas rumah siang siang memang tak lah... sat gi aku dahaga... punahhh mana dapat minum air siang siang kan.. maka aku memang menyapu mengemop sumer waktu malam sepanjang bulan puasa nih... mengemas sikit sikit tu ada lah... tapi heavy heavy takde.. aku nih mudah dahaga... dah tau kelemahan diri sendiri maka aku elak kan lah perkara perkara yang aku patut elak..gituh..

lipat baju pun aku malas buat walaupun duduk je...kihkih..

aktiviti aku sepanjang bulan puasa nih..

lepas sahur, solat subuh biasanya aku memang tidur balik.. suami aku awal pergi kerja bulan bulan puasa nih... lepas sahur siap siap pi kerja.. subuh pun kat tempat kerja dia.. dalam kul 7 lebih bangun.. kejut hakim then siap siap hantar hakim pi sekolah agama, lepas tu aku balik umah.. biasanya aku mengemas sikit sikit.. setakat masuk baju dalam mesin... basuh la dua tiga bijik cawan dan pinggan mangkuk kalau ada.. tuang makanan dengan air untuk kucing bukak tv.. kalau takde cerita best.. aku set alarm kat henpon.. lepas tu aku tidur... bahahah..

keji pulak aku rasa.. suami pi kerja anak pi sekolah..aku berdengkur..kekeke.. nasib lah anak dan suami..pasrah dan redha je lah isteri dan ibu anda jenis kategori wanita malas :P

sama ada aku tidur atau tengok tv, pukul 10pagi tu aku dah mula siap siap nak ambik hakim balik sekolah agama... biasanya dalam 1040 tu hakim dah habis mengaji.. oh ya.. sekolah agama habis pukul 1030 pagi lepas tu ada extra class mengaji.. lepas ambik hakim terus balik.... sebab anak aku tu kan puasa.... dia punya mengomel cuaca panas...letih dan lapar... umah aku dengan sekolah agama dekat je..naik kereta 5minit dah sampai... naik naik je umah terus budak tu bukak baju bukak aircond.... gitu lah ya... betapa beruntung nya sesetengah budak zaman sekarang.. huhu.. terkenang zaman aku sekolah rendah dulu.. puasa puasa balik sekolah tolong mama lagi kat umah tengok adik.. walaupun setakat tengok kan adik tetap lah penat kan untuk seorang budak kecik.. kehidupan setiap orang tak sama kan....

biasanya anak aku akan tengok tv.. melayan kartun tak sudah sudah atau main game.. aku akan siapkan baju sekolah beg sekolah semua.. lepas tu tengok tv... macam macam rancangan masak ada bulan bulan puasa nih kan... sambil sambil balas watsap customer.. aku dah slow down dengan online shop... tapi masih ada je customer yang watsap bertanya stok baju dan skirt.. tak seramai dulu..yelah aku sendiri yang slow down kan.. syukur Alhamdulillah customer sentiasa ada.. tak pernah putus rezeki dari Allah s.w.t.

dalam pukul 1230tgh hari cam tu.. aku akan suruh hakim siap mandi semua.. dalam pukul 1255 keluar umah.. sekolah anak aku masuk pukul  1.10 tgh hari.. sekolah kebangsaan dengan umah aku dalam sepuluh ke lima belas minit naik kereta.. biasanya aku sampai sekolah memang on time dan aku jarang hantar hakim pi sekolah awal..walaupun bukan bulan puasa.. aku akan hantar on time.. kadang kala terlambat jugak dua tiga minit.. hikhik tapi belum masuk kelas lagi la.. masih beratur kat dewan... aku tak berapa gemar anak aku pi sekolah awal... nanti dia main habih comot peluh peluh..

biasanya lepas hantar hakim... aku akan terus pi poslaju dulu.... sebab tak tentu keadaan kat poslaju nih...kejap ramai orang sampai sesak.. kadang langsung takde orang... biasanya lepas settle poslaju aku akan tengok jam dulu... anak aku balik pukul 5.30 bulan puasa nih jadi dalam pukul 5petang tu aku mesti nak ada kat sekolah dah... kena pikir nak buat apa dan adjust masa betul betul sebab bulan puasa nih jalan jammed tak menentu..

setakat nih ada ketika lepas pos aku terus pi sekolah hakim sebab kat poslaju ramai orang dan aku settle pos pukul empat lebih.. baik aku gerak pi sekolah terus kan..? setakat singgah isi minyak tu boleh lah... ada hari yang aku balik umah terus sediakan barang barang untuk masak lauk berbuka.. kadang aku masak terus awal pukul 4 dah habis masak.. aku rileks sikit.. ada yang aku pi restok baju dekat kedai... yang nih memang terkejar kejar risau kalau aku terlajak masa kang tak sempat pulak ambik anak aku.. ada hari yang aku pi shopping tudung raya..! heheh.. biasanya apa je yang aku nak buat...aku akan ambik kira masa.... sebab tak sampai hati nak ambik anak aku lambat.. dah la dia puasa..dengan cuaca panas...

biasanya lepas ambik anak aku... terus balik.. kadang aku singgah kedai aceh beli ais batu.. ada jugak setakat nih sekali dua beli lauk terus kat kedai... tak sempat nak masak... ada jugak yang balik cepat cepat terus masak... kalau time yang aku dah siap masak tu... biasanya aku akan lepak dengan anak aku tengok tv.. layan kucing sambil tunggu suami aku balik bawak ais batu.. kadang aku pesan belikan kuih... ada jugak yang aku beli sendiri tapi bukan setiap hari ada kuih.. tengok lah kadang anak tekak aku nih gatal gatal gak nak ada kuih..kurma memang wajib ada..

air minum untuk berbuka biasanya aku tanya hakim nak minum apa.. bagi lah budak kecik tu decide nak minum apa... tahun nih memang aku niat nak buka puasa secara sederhana.. nak jimatkan bajet sebanyak yang boleh.. aku nak jimat sebanyak yang boleh.. nanti wang baki untuk belanja dapur bulan nih aku nak bantu orang lain pula.. kalau boleh rezeki lebih tu aku nak derma untuk kutipan anak yatim kat surau tempat aku selalu pi terawih..

oh ya... malam malam pulak lepas buka.. makan..aku selalu basuh segala pinggan dulu.. dalam kul lapan tu settle kemas meja dah.. sempat lah aku siap..maghrib.. lepas tu gerak pi surau... isyak terawih dan witir.. antara aktiviti berjemaah yang kita semua umat islam  rindui kan... dalam bulan ramadan nih lah hampir semua masjid dan surau meriah dengan jemaah yang ramai... merapatkan silaturahim juga kan..

balik terawih... anak dengan suami aku akan sambung makan... biasanya lauk untuk berbuka tu memang akan habis licin... untuk sahur biasanya aku goreng telur makan nasi tuang kicap.. hikhik itu lauk paling win la kan.. aku rasa turun temurun setiap kanak kanak itu lah yang paling sedap tambah tambah awal pagi kan.. baru sekali je aku buat kuew tiau dan roti telur.. biasanya untuk sahur aku memang akan tanya mereka nak makan apa..Alhamdulillah tak pernah lagi suami dan anak aku mintak pelik pelik untuk sahur... tak tau lah aku kalau satu hari tetiba diorang kata nak makan rendang hahahah pengsan aku..!

malam biasanya aku tengok tv,sambil balas watsap customer... lepas tu siap siap packing barang untuk pos... lepas tu aku lipat baju..menyapu sikit sikit... lately nih aku rajin sikit belek belek blog.. bila ada mood aku mengarang...takde mood aku baca je blog orang..setakat baca je lah.. nak mengomen malas nau nau..

weekdays...itulah aktiviti siang ke malam aku..

hari nih lain sikit... settle sahur aku tidur.. terbangun pukul lapan lebih aku settlekan kain baju.. basuh dan lipat..settlekan kasut sekolah anak aku..gosok baju sekolah agama dia.. lepas tu... krik krik krik.. semua orang tidur lagi... heh... maka aku pun join sekali tidur balik... bangun balik tadi rasa macam... wahhhh rileks nya hidup aku kihkih..

hari nih aku memang bercadang nak beli je lauk berbuka..

kiranya seharian hari nih memang aku rileks je... setakat watsap watsap dengan customer.. lepas tu packing sesiap baju dengan skirt...senang esok terus pi pos kan..

lepas tu aku ngadap blog nih... mengarang panjang panjang...

dah lah satu hari ni aku lepak je...dapat pulak pom pang pom pang pepanjang cenggini... rasa lega jugak perasaan aku hahah...entahlah...memang setiap kali kita meluah perasaan... kita akan ada satu perasaan lapang dada tu kan..?

okeh...

sekian kenangan berpuasa aku , seminggu lebih dalam bulan ramadan 2015.hari nih hari ke 11.. cepat nya masa berlalu kan.... tak lama je lagi ramadan akan berlalu pergi..sobsss..

ok lah..babai..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.