Saturday, June 27, 2015

pasar malam sebelum ramadan

dah lama sebenarnya aku tak jejak kaki pi pasar malam..... kadang pergi pasar malam tapi aku tunggu dalam kereta je goyang kaki heheh.. malas kan nak bersesak sesak langgar bahu kat pasar malam sejak dah tua nih.. walaupun barang basah kat pasar malam jauh lebih murah kat pasaraya.... aku dah tak sanggup nak berlaga dengan orang asing kat pasar malam tu sebenarnya... lambakan pekerja asing kat malaysia nih.... hew hew hew... bukan lah aku nak marah orang luar datang carik rezeki kat negara aku yang tercinta nih....

jadik aku anggap diri aku sendiri yang gedik...selain faktor usia... yeah.... acik dayah tak sanggup nak bersesak sesak kat pasar malam dah....

^_^

so last week sebelum mula ramadan, anak aku ajak pi pasar malam..... actually aku yang mula cakap pasal dah lama tak pergi pasar malam.... biasanya bulan puasa kat pasar malam takde orang meniaga makanan...cuma ada barang basah je... so hakim tanya kenapa takde orang meniaga makanan.. aku jawab la semua orang yang berniaga makanan nih biasanya akan masuk bazar ramadan..

tu yang anak aku terus ajak aku pi pasar malam..beli makanan...jadi dinner tak payah nak masak dah... mengenangkan yang aku pun dah letih beli barang barang dapur , nak kemas nak simpan lagi segala barang tu.. maka aku pun okeh.. jom kita pi pasar malam...


nasi ayam
bihun sup

ayam bakar
keropok lekor



suasana kat pasar malam sama je... sentiasa penuh dengan orang.. dan memang banyak pilihan makanan.. setiap kali ke pasar malam memang akan beli makanan yang sama je... kita dah tau tempat yang sedap kan..memang kita tuju kat situ je lah.. 


kuih penderam.. all time feveret anak aku... sesetengah orang panggil kuih telinga eh...? yang nih pergi mana mana pun... kalau ternampak je... mesti anak aku nak beli... tapi kat pasar malam nih memang paling win..paling sedap yang kami pernah makan... dan harga dia agak mahal sikit... biasanya kuih nih seketul harganya sepuluh sen.. tapi dengan makcik nih dia kira singgit 7ketul.. kalau bajet lima posen, tak dapat la nko merasa kuih nih.. makcik nih cuma jual minimum singgit..


cendol... feveret aku nih... heheh... dah penat jalan kat pasar malam tu, kita beli lah air cendol satu... singgit je secawan... family yang jual air cendol nih memang meniaga kat pasar malam nih sejak aku kecik lagi.. sejak aku sekolah rendah lagi... walau cemana malas pun ku jejak kaki kat pasar malam... aku mesti kirim kat suami aku ke.... atau adik aku... belikan air cendol nih...  rasanya sama je dengan mana mana air cendol kat malaysia nih.... yang lain nya ialah aku membesar dengan air cendol nih.. heheh... teringat pulak zaman kanak kanak...zaman remaja... hhaiissyyyhh..




dah beli air... jom balik..! heheh.. entah bila lagi aku nak jejak kaki kat pasar malam nih kan... sepanjang bulan puasa dah tentu dah tak pi pasar malam... mujur gak anak aku ngajak pi beli makan malam kat sini.. at least sepanjang bulan puasa tu takdelah teringat sangat kat feveret feveret food nih semua kan..

walaupun boleh je carik mereka kat bazar ramadan... diri aku lah yang tak koser nak pi carik kar bazar ramadan tu... yang dah tentu sesak luar biasa..penuh dengan orang kan..

dah aku memang bercadang puasa tahun nih... aku nak lebih banyak masak daripada membeli.. wish me luck ya..! hikhik.... tahun nih aku kurang aktif meniaga online mahupun offline... awal awal aku dah niat nak fokus lebih kat keluarga tahun nih.. tak mau pikir pasal nak meniaga..  ^_^

eehhh... nak tersembang pasal hal lain pulak..
padahal nak sembang pasal pasar malam je kan.......

okeh la.. bai..!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.