Wednesday, June 3, 2015

Resepi mudah ayam goreng berempah

Saja la aku nak tepek resepi ayam goreng kat sini... walaupun aku bukannya pandai masak sangat.... pencapaian yang baik cenggini haruslah aku simpan sebagai kenangan.. hikhik..

Nak goreng ayam ni senang je sebenarnya... beli ayam, suruh orang jual tu potong terus ikut lah nafsu makan nak potong cemana..

Bawak balik ayam tu, basuh bersih bersih.. cara old skool tabur garam dengan kunyit lepas tu ratakan. Perap lima minit dah boleh goreng dah.. sedap jugak bila makan panas panas dengan nasi.. takde lauk lain.. tuang kicap pun dah kenyang.... heheh..

Ntah sejak bila wujud ayam goreng berempah nih pun aku tak tau.. tetiba beberapa tahun lepas viral dengan ayam goreng berempah... aku rajin beli je.. tak rajin nak masak sendiri..tak rajin nak carik resepi..

Setelah bertahun gak la aku asyik membeli ayam goreng berempah.. kenkadang aku tanya gak kat makcik makcik yang menjual tu..ayam perap dengan apa.. macam macam versi aku dengar.. heheh..lain orang lain caranya ye dak...?

Aku try lah buat sendiri...
Di satu hari mood rajin melanda..

Bahan yang diperlukan:

Ayam
Bawang putih
Halia
Serai
Daun kari
Serbuk kari ayam
Serbuk kunyit
Garam
Gula

Cara masak :

Ayam basuh bersih bersih, tos kan air.
Tak mau ayam tu berair.. nanti masuk kuali masa goreng meletop letop.. bahaya kot terpercik minyak panas...

Bawang putih, halia dengan serai potong kecik kecik lepas tu blend. Takmau hancur sangat tau..

Dah blend semua tu, tuang dalam mangkuk, letak serbuk kari ayam lebih banyak dari serbuk kunyit. Haaaa tak pandai pulak aku nak explain. Hurm.  Serbuk kunyit tu nak sikit je.. dalam satu sudu teh..cukup dah..yang penting serbuk kari ayam.. kalau nak ayam goreng berempah tu pedas, boleh la letak sikit cili.. atau potong cili padi kecik kecik gaulkan sekali..masuk garam sikit gula sikit..

Setel gaul semua sampai sebati.. boleh la gaul kat ayam tadi... letak sekali daun kari.. perap la kejap ayam tu.. dalam sepuluh minit.. kasi la resap sikit bau bauan tu kat dalam ayam..

Lepas tu, goreng... biasanya orang goreng ayam ikan nih nak minyak banyak kan.... haaaa ikut nkorang lah... aku tak pakai banyak sangat minyak... kedekut hahahah.. :p

Goreng ayam tu sampai masak eh...
Tau kan cemana rupa ayam goreng yang dah masak?

Okeh..sekian saja resepi ayam goreng berempah yang sangat mudah dari saya.

Jimat pun jimat.
Biasanya beli seketul rm3.50
Aku biasa beli untuk satu keluarga 4 ketul dah rm14..nih aku goreng sendiri ayam.. rm14 tu dapat banyakkkkkk.. puas hati makan... ^_^

Sehingga bertemu di lain resepi.babai.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.