Wednesday, June 3, 2015

Resepi mudah kangkung masak belacan

Aha...

Saja lah kan aku nak share resepi sayur nih...... sebab aku tak pandai masak.. bila sesekali aku masak, orang tercinta makan puji sedap... harus lahhhh aku gembira kan..


Bahan-bahan:
Sayur kangkung
Bawang putih
Halia
Cili padi
Sedikit asam keping
Sedikit belacan yg dah dibakar
Sedikit ikan bilis yang dah digoreng
Tiga sudu besar air
Sedikit gula
Sedikit garam
minyak masak
Kuali
Senduk
Dapur gas
Gas


Cara masak:
Basuh sayur bersih bersih. Potong ikut suka nkorang ler nak cemana.. heheh..
Bawang putih, halia dengan cili padi blend sampai hancur..
Panaskan kuali, tuang minyak. Minyak dah panas, tuang bahan yang dah blend tadi.. sampai dah naik bau bawang dgn halia tu.. masuk asam keping, sikit je..setengah keping pun dah okey dah.. tumis lagi....dalam seminit masuk pulak belacan..tumis lagi...
Api sederhana dah okey dah.. agak agak rencah tu dah sebati atas api dapur tu.. masuk ikan bilis pulak.. gaul gaul sikit tuang air kalau nampak kering sangat..
Lepas tu masuk sayur... haaa... tak payah lama sangat masak sayur tu.. kang layu nau nau tak sedap pulak kan.. letak sikit gula sikit garam..
Siap..!



Haaaaa.... sayur kangkung masak belacan nih.. aku makan dengan telur dadar dah cukup sangat dah......
Kalau sayur tu kering,  tuang kicap lah..
Hikhik...
Okbai!


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.