Wednesday, August 12, 2015

simpan duit raya dalam asb & mydin

sekejap nau nau masa berlalu kan...rasa macam baru semalam puasa.. tup tap tup tap dah raya......dah nak habis hari raya dah..huhu..pejam celik pejam celik je tak perasan masa berlalu ye dak..

Minggu lepas hantar je hakim sekolah... aku terus pi pejabat asb kat presint 3 putrajaya.. nak buat buku asb baru..sejak tragedi tahun lepas... aku tak buat buat lagi buku baru untuk akaun asb,tabung haji..passport pun tak apply baru...huhu..hati masih rasa berat...hurmm.. nih pun sebab aku nak simpan duit raya anak aku.. tak ingat nombor akaun dia..nak tak nak aku kena jugak lah pi jejak pejabat asb.. buat buku baru dah alang alang nak buat buku anak aku...aku buat lah buku aku sekali.... nkorang ada tak akaun asb..? aku bukak akaun asb tahun 2005.. dah sepuluh tahun dah... adalah sikittt simpanan untuk hari tua..menabung sesikit..

walaupun raya belum habis..... aku tetap membuat keputusan nak simpan separuh duit raya hakim.. awal awal... sebelum "terguna" hehe lebih baik diasingkan kan kan kan.. raya tahun nih hakim dapat banyak gak duit raya.. rezeki dia lebih tahun nih.. sebab tu aku rasa aku patut simpan terus... separuh aku tinggalkan biar lah dia nak beli apa apa yang dia nak...biasanya dia mesti belanja kami ibu ayah dia nih makan... ^_^ 


pejabat asb kat putrajaya tak ramai sangat orang..dalam setengah jam je aku tunggu... settle semua urusan... aku terus gerak balik..singgah mydin beli barang dapur sikit... sejak balik dari kampung suami aku last  week.. asyik tapau lauk je..peti ais kosong.. tak tersempat aku nak pi beli barang dapur.. setakat makanan ringan ringan tu ada lah.. yang berat berat dan betul betul mengenyangkan perut..nan hado.. kalau tak beli lauk...mesti pi makan umah mak aku... hikhik... banyak makanan raya raya nih.. umah mak aku dengan umah aku tak sampai setengah jam naik kereta...dekat sesangat... alhamdulillah raya tahun nih awal awal aku dah puas hati ngadap segala rendang ayam,daging,kuah kacang.. mi kari... ohh mi kari mak aku masak adalah paling win dalam dunia ini... memula ingat aku tak merasa lah mi kari air tangan mak aku.. yelah seminggu kot ikut suami aku balik kampung dia... huhu.. mana mana anak pun... raya raya nih masakan istimewa air tangan mak kita lah yang kita paling rindu nak hadap kan....


okeh... sampai mydin dekat pukul 4.. orang tak ramai...dah tak macam bulan puasa dulu...mydin tu aku rasa sesak memanjang heheh sangat sangat bagus aku rasa happy betul beli barang dapur tadi.. dapat bernafas dengan tenang..takde  terlanggar troli orang dan yang paling penting..tak laga laga bahu dengan orang yang tak ku kenali... yeah...tu lahhh antara pengalaman aku beli barang dapur masa bulan puasa.. kalau terlanggar bahu dengan perempuan tak pe lagi... masalah nya di dunia luar tu wujud je lelaki lelaki keji yang walaupun dalam bulan ramadan mereka masih lagi mahu cuba mencabul kehormatan wanita..! walaupun sekadar tergesel gesel.. banyaakkk kali jugak aku naik angin masa beli barang bulan puasa hari tu...selalu jadi time aku membeli sensorang lahhh..dua tiga kali dan lepas tu aku serik..! setiap kali nak beli barang dapur lepas tu memang aku pergi dengan suami aku je lahhh.. takde istilah nak jadik indipendent woman dah kekdahnya.. well membeli barang dapur dengan "lelaki" tak lah berapa best sebenarnya.. orang perempuan nih ada perangai suka membelek itu membelek ini..jika pergi ditemani lelaki.. nko rasa ada ke peluang nak belek belek benda yang tak perlu tu.. hahah..! memang tak lah kan.... tapi daripada menjadi mangsa lelaki gila seks yang bodoh super dungu... lebih baik lah shopping ditemani lelaki..


siyes emosi aku tak stabil bila cakap pasal isu ini.. nko bayang kan lah.. makhluk yang gemok tak berapa manis macam aku nih pun boleh jadik mangsa lelaki gatal... apa lagi kalau perempuan cantik berpakaian seksi kan..? entah cemana agaknya jadik mangsa raba dalam orang ramai dan sesak tu.. huhu..! tu lah dia tu lah dia tu lah diaaaaa pengalaman tak berapa best aku shopping barang dapur masa bulan ramadan hari tu.. yeah aku rasa meluat tahap maksima... dengan jantans jantans yang tak cukup ajar nih semua... huhuh..!

sebab orang tak ramai dan tak sesak...aku dapat selesai dengan cepat.. aku tak beli banyak pun barang basah...setakat nak cover sampai jumaat sebab sabtu ahad nih memang dah tahu jadual untuk open house pack gegiler.. ikut mama dengan abah beraya umah saper saper saper heheh aku tak ingat nama lahhh yang aku tau setiap tahun pun mesti mama dengan abah akan pergi umah mereka dan kami adik beradik akan ikut... jumpa lah ramai orang yang memang jumpanya setahun sekali hapdet la segala cerita dan bergambar bagai tiada hari esok...hikhik.. ini kan raya..gituh..

habis beli barang siap bayar semua...aku tengok jam dah dekat pukul 6 petang... wwhhoaahhh laju laju aku sorong troli masuk segala barang dalam kereta pecut pi sekolah anak aku..heheh dekat je mydin tu dengan sekolah anak aku dalam sepuluh minit je..yang aku nak rebut kan parking kereta tu hihi.. nak dapat port yang cantik...senang anak aku masuk je kereta boleh terus jalan tak tersangkut dengan kereta orang lain yang nak ambik anak jugak... masuk je hakim dalam kereta aku terus hulur buku asb dia.. heheh.. kemain happy lagi muka dia...


 aku memang dah ajar anak aku menyimpan dari dia kecik.... aku belikan tabung... aku ada bawak dia untuk buka akaun tabung haji... sedaya upaya aku ajar dia tentang erti berjimat cermat dan aku harap sangat budaya menyimpan nih masuk dalam jiwa raga anak aku... bukan senang nak mendidik nih apa lagi bila diri aku nih pun bukannya pandai berjimat cermat..well... sebagai ibu..aku akan sentiasa cuba jadi lebih baik setiap hari demi anak aku.. heheh.. senyum sendiri pulak bila mengenangkan yang anak aku nih..

dah tidur dah dia waktu aku menaip nih.... kalau ikutkan hati  aku pun rasa nak pi tidur je... ntah kenapa malam nih ada rasa rindu kat blog kudus aku nih... ^_^ maka aku gigihkan jugak diri aku membebel ikut sukati hikhik.. 

rasa itu je lah setakat nih... lapar pulak rasa....hurrrmm... 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.