Saturday, March 19, 2016

pulau pangkor, part 1- bajet rm400

Bajet rm400 bukan untuk seorang tapi bertiga,dua dewasa satu kanak kanak, ahah..tinggi harapan tu nak jalan jalan dengan bajet ciput macam tu... rancangan destinasi bajet tu pun kalah kan.. hikhik.. so.. dengan bajet kecil macam tu, sebelum nak berjalan tu aku buat la survey sana sikit sini sikit... rasa yakin cukup bajet tu... dengan penuh semangat aku packing baju.. lepas tu awal awal pagi pukul 4 aku dah mula buat sarapan... extra extra breakfast supaya boleh makan masa dalam kereta dan masa nak snorkeling nanti. snorkeling..? yup...itu lah antara tujuan utama aku nak ke pulau pangkor tu.. nak bagi anak aku merasa snorkeling..

macam macam aku buat pagi tu, roti telur, sausage roll,mihun goreng dan nugget..

lebih kurang pukul 5 pagi kot keluar rumah..heheh.. boleh agak tak pukul berapa aku dah mula memasak? pukul dua pagi beb! keluar je umah...masuk je dalam kereta.. aku mula rasa mengantuk... mengantuk kaw kaw...! anak bujang aku memang lena dah la kat belakang... ikut hati memang aku naakkkkkkk sangat tidur tapi tak sampai hati pulak biar suami aku sensorang...huhu.. maka aku cuba bertabah....... dalam bertabah bertabah bertabah tu akhirnya aku terlelap jugak! last yang aku ingat berhenti subuh kat restoran jejantas sungai buloh.. heheh... bukak bukak je mata tengok dah terang... suami aku stop kat hentian sebelah, nak pi toilet..hentian sebelah yang mana satu pun aku tak amik tau..sebab aku rasa mengantuk sangat.. sementara diorang pi toilet aku belek henpon kejap...reply reply watsap mana yang terdaya.. diorang masuk je dalam kereta terus aku terlena balik... nih masa aku tengah menaip nih baru aku terpikir dan terkenang.. anak bujang aku tu pukul berapa agaknya dia terbangun tidur...huhu..

sampai la suami aku stop lagi sekali kat RnR simpang pulai, baru lah aku bangun... masa nih mengantuk hilang dah... dalam hati makin eksaited...hihi... aku turun pi bilik air...buang apa yang patut :P lepas tu basuh muka kasik segar sikit dan sempat lah selfie seketul gambar kenangan.. hihi.. itulah #ootd aku ke pulau pangkor ehhh seluar track dengan tshirt je.... cuti kali nih tema pakaian memang santai giler.... xde saper yang bawak seluar jeans... semua seluar jenis pakai dok umah je.. tak pack langsung pakaian formal..  alhamdulillah Allah pinjamkan suami dan anak yang sempoi kat aku didunia ini..  ^_^

dari RnR simpang pulai tu kitorang piknik dalam kereta... masing masing dah mula rasa lapar... memula ingat nak berhenti makan kat pekan ipoh... kalau naik highway dari jalan duta tu nak ke pulau pangkor memang exit simpang pulai atau ipoh , lepas tu ikut je signboard ke lumut. memandangkan kitorang kitorang ni "orang ipoh" tau la sikit sikit port breakfast yang best best..tapi tu lah.... dah lapar bekal pulak memang aku dah buat banyakkkkk... serius punya banyak... sebab aku ada baca dua tiga blog yang cerita pengalaman snorkeling mereka dan mereka ada cerita pasal "makan" masa snorkeling kat pulau... huhu masa baca blog blog itu tidaklah ku paham sangat situasinya tapi cukup buat aku paham supaya standby makanan.. bukan lah kat pangkor tu takde kedai jual makanan cuma melalui pembacaan harga makanan agak mahal dan nko tak nampak tak baca ke tadi aku kata bajet nak bercuti ni 400 hengget sahaja maka sebab itulah aku rajin rajin siapkan bekal dan aku rasa penat betul explain benda nih semua...ahahah...

so,sebelum sempat masuk area pekan ipoh masing masing dah kenyang.... dengan perasaan yang sangat teruja nak tengok laut akhirnya hasil mesyuarat yang sebenarnya tak berapa nak mesyuarat lebih kepada kehendak aku je sebenarnya kekekeke... tak payah singgah la pekan ipoh tu...straight je ke jeti lumut tu... dah la suami aku mood holiday dia bawak kereta aku rasa macam 90km/j je pasal keluar umah pukul 5 lebih ada kat restoran jejantas sungai buloh tu pukul 6 lebih dekat pukul 11 pagi kot baru sampai ipoh... padahal jalan tak jammed pun pagi tu.. tapi sebab aku dah syok syok tidur takde lah aku tanya kat suami aku apasal lambat sangat drive hahahahah kang kena tapak kaki kang haaaaaaaaa..... :P

tak tau lah kenapa....setiap kali lalu kat sini aku mesti nak ambik gambar... hihi.. sepanjang perjalanan dari ipoh ke lumut tu aman damai je rasa...tengok keliling walaupun banyak nampak hutan.. rumah kampung...sesekali nampak lembu berkubang... hhaaissyyyhhhh dengan jalan yang lengang... rasa lega betul kepala otak yang letih dengan kesesakan di bandar... agagagaga ayat dah macam cerita novel hahahah tapi betul lah..! siyes rasa aman damai dan tenang tengok pemandangan keliling..

akhirnya.....sampai pekan lumut...! keliling lengang.... aku terkejut jugak sebab aku jangka keadaan akan sedikit sesak sebab dah nak mula cuti sekolah...cuma aku awal sehari je... tapi tetaplah aku jangka akan ramai orang tapi tak..! lengang dan sunyi je pekan lumut tu.. alhamdulillah senang dapat parking... betul betul tengah pekan lumut tu,depan jeti lumut..memang dekat la jalan kaki.. lepas bayar duit parking... angkut beg.. dua beg je,satu back pack isi baju satu lagi beg sandang isi makanan dengan air.. oh ya...sebelum gerak masuk highway suami aku ada singgah beli air mineral sebab dah tau harga air mineral kat pulau pulau nih biasanya mahal sikit kan?  ^_^

kat tempat nak beli tiket feri tu....ada la beberapa orang yang akan mendekati nko.... kalau nko memang dah ada plan sendiri... dah booking dari awal nko abaikan je la mereka... macam kami nih memang belum ambik apa apa pakej snorkeling lagi... tambah pulak "agen pelancongan" nih sangat ramah menegur dan rajin explain kat kami yang banyak tanya nih..... dengan sedikit pengetahuan hasil daripada maklumat dari beberapa blog yang aku baca... selepas sesi tawar menawar yang super kental antara suami aku dengan "agen pelancongan" ini.... maka kami pun ambik pakej snorkeling dan transport dari dia... dengan harga yang jauh lebih murah daripada yang aku jangka.. alhamdulillah save budget banyak sangat..happy la dengan customer service brader "agen pelancongan" nih..

lepas settle dengan brader "agen pelancongan" tu... baru la kitorang gerak beli tiket.. dekat pukul 1 dah masa tu... aku rasa serba salah dah... target nak masuk pulau sebelum pukul 1 supaya suami dengan anak aku tu sempat solat jumaat... walaupun musafir..... kalau boleh aku nak sempatkan la jugak solat jumaat tu kan..... huhu... memang tak sempat sebab feri sampai 1.30 huhu.. redha.

dari salah satu blog yang aku baca, nak tunggu feri ke pulau pangkor tu beratur panjang... so lepas beli tiket tengok masa next trip pukul 1.30 cepat cepat kitorang gerak dengan harapan sempat la join dan orang tak ramai sangat... hhurrmmmmpphhhh bukannya itu yang aku lalui... berbeza sangat sangat dengan apa yang aku baca..aku masuk je ruang menunggu tu keadaan lengang sangat sangat..! ehh memang terkejut sangat dan dalam hati tu bersyukur sangat Allah mudahkan jalan.

disebabkan dalam feri tu lengang giler... aku pun apa lagi.... bergambar sakan la...! heheh...! ada lebih kurang 104 gambar aku ambik dalam feri sesaja tapi aku dah delete sebab tak cukup memori... tinggal la dua nih je.....hihi... bergambar tak sedar diri punya pasal... separuh bateri habis... kehkeh padan muka aku kan!

feri dari jeti lumut ke pulau pangkor nih tak lama... lebih kurang setengah jam je.. tapi suami aku sempat la tidur siap berdengkur  :P  aku memang layan anak aku yang tanya lebih kurang 87 soalan pasal laut pasal feri pasal enjin feri tak masuk air ke pasal macam mana feri boleh terapung dan macam macam soalan yang aku tak pernah pikir nak tanya kat cikgu aku masa sekolah dulu hahah...

setiap soalan yang mencabar dari anak aku tu tak dapat la aku jawab... aku cuma tulis kat watsap send balik bagi anak aku lepas tu pesan kat dia nanti ayah bangun tanya kat ayah atau hakim google je carik jawapan ye... gitulah jawapan aku... :P

dalam kebanyakan blog semua cerita turun dari feri di hentian kedua,bukan hentian pertama. tak percaya nko google sekarang tengok.... tapi takde satu blog pun yang explain pasal apa turun kat hentian kedua.... dan aku pun tak pernah terpikir nak tahu apa jawapannya...

masa tengah tunggu feri sampai, suami aku ada tegur dua orang awek sebab tiket diorang warna hijau tak sama macam kitorang warna putih dan pink. awek dua orang tu explain sebab tiket tu untuk penduduk pulau, masa nak beli tiket tu memang kena tunjuk i/c dan dah tentulah harga tiket nya murah sikit... dan biasanya penduduk pulau la yang akan naik turun kat hentian pertama tu...  satu lagi yang syok dengar ialah penduduk pulau nih kalau nak keluar dari pulau pangkor tu ke jeti lumut tak payah bayar apa apa.. free je feri tu hantar diorang... haaaaaa macam best je dengar kan... rasa macam bila nak keluar pulau nanti taknak beli tiket nak naik dari hentian pertama tu.. hahah..!

hakikatnya, itu kerja yang sia sia pasal masa nko beli tiket masuk tu rm10 dewasa rm5 kanak kanak dan harga itu memang harga untuk pergi balik ye... kihkih.. ni aku dah tau lama dah.... cuma biasalah kan orang perempuan dengar benda yang free free tu mula hormon meningkat hyper semacam kan ahahahah...ikut nafsu memang aku nak try test tengok hentian pertama tu... tapiiiiii aku tau tak berbaloi... kemudian kemudian la ronda ronda pulau tu ada rezeki mesti dapat jugak singgah kan...

sampai je jeti lumut, terus pi carik orang "agen pelancongan" tu sebab kitorang dah sewa motor.. rm30 sehari dan tak silap aku memang standard rate sewa motor kat sana macam tu... kalau nko boleh dapat lebih murah tahniah la aku ucapkan... jimat duit nko hehe..

kalau ikutkan plan asal nak kena naik van pink,pengangkutan utama dari jeti tu ke resort resort atau hotel hotel atau chalet atau rumah penginapan... sorang rm20 sehala tak silap aku so pergi balik dari jeti ke tempat penginapan nko ialah rm40 seorang darab kami bertiga sepatutnya rm120 kan? dapat naik motor dari jeti pangkor tu dengan nilai yang berganda ganda murah daripada bajet asal adalah sangat mengembirakan..! oiii bajet rm400 oiii... tak tau pulak aku naik van tu rupanya rm20 sehala tau! pulak tu sewa motor macam ni... kami dapat ronda pusing pulau habis habis.. kalau tak pusing pusing pulau tu kena bayar rm80 sorang... haaaaa.... penjelasan panjang lebar ni awal awal kat jeti lumut tu kami dah tau... sebab tu aku kata tadi aku happy sangat dengan service "agen pelancongan" tu sebab dia explain agak banyak...bagi diskaun pun banyakkkkk...hehe..

dari jeti lumut kami terus pi check in dulu..dah pukul dua... letak beg lepas tu rehat kejap dalam setengah jam... suami aku call orang "agen pelancongan" tu untuk ambik kitorang bawak pi tempat snorkeling... bab pakej snorkeling nih...... hasil pencarian dari google memang tak banyak maklumat yang aku boleh dapat..ada lah dua tiga blog yang cerita pengalaman masing masing... paling murah yang aku baca pakej yang boleh dapat rm15 sorang,itu pun bukan peak season, bukan school holiday eve dan beberapa tahun lepas punya cerita..huhu..

pakej snorkeling nih memang berbeza beza dan macam yang aku cakap awal tadi... lepas sesi tawar menawar yang super kental antara suami aku dengan "agen pelancongan" tu, untuk 3 orang, 2 dewasa 1 kanak kanak adalah rm 60.bagi aku memang dah sangat murah dah tu.... tak terfikir akan dapat murah macam tu... alhamdulillah sangat... macam yang aku kata, bajet kami cuma rm400.. ^_^

okeh... dah...
jom baca cerita pasal snorkeling pulak..!

kat pulau pangkor pulak tu... ada ke port nak snorkeling..?

kira kira bajet

pakej snorkeling                           rm 60.00
hotel bajet pulau pangkor            rm  90.00
 jumlah  setakat ini                    rm299.60

hew hew hew... bajet 400 hengget je... dah hampir 75% daripada bajet nih...
merecik tak merecik la peluh tu kan risau budget burst..huhu..

sekian,bersambung....

p/s: nko baca  pengalaman pengembaraan aku nih... ada tak sesekali terasa macam nko ada sama kat tempat kejadian...? tadi aku ada terbaca sepotong ayat kat fb dari seorang penulis.katanya, kalau pembaca terasa seperti ada ditempat kejadian ketika membaca hasil penulisan nko,itu bermakna nko ada skill menulis/mengarang yang baik.dulu dulu paper bm je aku mesti dapat A. saja la nak bagitau baik nko pikir baik baik kalau nak jawab kemusykilan daku nih... ahahah.....! keji sangat kan tapi ni blog aku kan maka suka hati aku lah.... lagipun mana nkorang boleh komen dah berbulan aku ubah setting.. ~lalala....