Monday, March 21, 2016

pulau pangkor, part 2-ada ikan ke nak snorkeling?

eksaited sangat nak sambung cerita part snorkeling nih..! hikhik..tapi eksaited je tak cukup kalau malas tu 70percent menguasai diri...heheh... nih anak bujang aku dok request aku suruh sambung cerita... dia pulak yang ternanti nanti sejak dia baca part 1, memang hari hari tanya kat aku ibu dah update ke?ibu dah update ke..? haaaaaa nih la ibu sambung hapdet ye anak.... ikut hati memang malasssss sangat... rasa macam nak letak gambar dengan caption dah cukup ahahah maybe next time aku buat macam tu je :P


ok.

aku rasa blur pulak...tak tau macam mana nak cerita..huhu.. lebih kurang pukul 2 lebih macam tu orang "agen pelancongan" tu datang bawak kitorang pi area tepi pantai teluk nipah tu.. sepanjang-panjang area teluk nipah tu memang ada banyak sangat tempat yang nkorang boleh usha untuk pakej snorkeling, so kalau nkorang datang belum ambil apa apa pakej tak perlu risau... nih time aku pergi lah ye.. tak tau la kot time nkorang pergi tu time ramai orang tapi serius sepanjang panjang pantai memang ada banyak pakej untuk snorkeling...pandai pandai la survey dan pilih ehh.. bagi aku pakej yang kami sekeluarga dapat memang dah sangatttt murah.. ^_^

rm60 untuk 3 orang, dapat life jaket dengan snorkeling equipment tu, lepas tu naik bot seberang pulau , tak silap aku namanya pulau giam , heeeee malas pulak aku nak duble check kalau salah next time la ku betulkan ehhh... berbekalkan beg yang penuh dengan makanan dan sebotol air mineral, lebih kurang pukul 3 sampai pulau tu...orang tak ramai.. cuma ada dua tiga orang je... yuhuuu happy giler rasa... anak bujang aku tu memang dah tak sabar sabar sangat nak tengok ikan..!


nih pendapat peribadi aku la ehhhh....

untuk new beginner macam anak aku tu..... untuk kanak kanak macam anak aku tu yang baru kali pertama nak merasa snorkeling macam nih... aku cukup puas hati dengan apa yang ada kat pulau pangkor nih... air boleh tahan jernih dan ada ikan yang banyakkkkkk cuma kena spot tempat yang betul... ada masa masa anak aku kata dia tak nampak langsung ikan.... 

maybe sebab anak aku dah pandai berenang dan dia pun confident je nak menyelam jauh jauh ke tengah sikit... of course la bertemankan ayah nya ehhhh... aku memang dok main kat tepi tepi je... selagi kaki aku boleh jejak pasir dan air tak lebih paras pinggang aku berani lagi lah... heheh..




kalau rasuah ikan ikan nih dengan roti... memang berekor ekor akan muncul... berebut rebut nak makan roti tu... naik rambang mata aku tengok ikan ikan tambah kalau nampak ikan yang gemok gemok sikit tu haaaaa siap aku berangan oiii fresh ikan nih goreng sedap nih ahahahah..  :P

dalam takut takut tu akhirnya dengan aku ikut snorkeling tau..! untuk orang tak pandai berenang macam aku nih...walau dah dikaborkan insyaAllah terapung dalam air tu bila pakai life jacket.. tetap ada perasaan was was ehhh... tapi tu lah... memula aku paut suami aku... lama lama sedar tak sedar je aku dah terapung sendiri tak pegang dia... leka sangat tengok hidupan dalam laut tu.. subhanAllah sangat menakjubkan..terasa sungguh kebesaran Maha Pencipta.


sedaya upaya aku cuba ambil gambar sebaik yang aku mampu..camera aku bukan canggih tapi aku sayang ehhh kamera aku memang tak lah aku nak keluar kan ayat ayat seperti maaf lah gambar tak clear sebab camera tak canggih.. heheh.. biarpun camera tak seberapa daku sangat bersyukur ada jugak camera nak ambil gambar kenangan kan.. pedulik lah clear tak clear tu yang penting gambar tu original air tangan nko.. gred kualiti rendah..? tak apa.. yang penting nko tak kidnap gambar orang..


agak agak nak tengok gambar cantik jelas bagai pi la google carik gambar yang diambil oleh jurugambar profesional ehhh...   >_<


perasan tak seberang sana ada pulau? itu lah pulau pangkor nya... haaa dari pulau pangkor tu lah kami di bawa ke seberang pulau nih... meh nak cerita sikit ehh.. nak seberang nih dekat je aku rasa tak sampai sepuluh minit kot.. maybe sebab adik yang bawak bot nih bukan main speeeeedddddd laju lagi... humaangggg aaiii aku rasa macam bila bila masa boleh tergolek dalam laut tau..! tapi maybe aku je lah kot yang rasa macam tu sebab bila aku toleh tengok anak aku dia rilek je siap main air laut yang masuk dalam bot tu...hikhik..

anak beranak nih jenis kulit putih dari dalam air pun terserlah peha betis putih gebu kalau "aauuww" tengok mesti terpikat

macam yang aku kata....anak aku pandai berenang jadi dapat lah dia berenang pi tengah tengah sikit sementara aku perhati je lah dari tepi ehhh... menikmati pemandangan sambil ambik gambar sesekali mengunyah makan.. hihi.. takde rasa lapar time nih tapi sebab dah nampak makanan tu ada depan mata..........

ngap je lah...ye dak?


kat pulau ni memang takde jual makanan.. ada je pakej snorkeling dengan set makan.. harga tambah sikit la kan.. masa snorkeling nih tak silap aku la ye dari pukul 8 pagi sampai 7 malam.. just make sure nkorang paham pakej yang nkorang ambil.. dan semoga berbaloi trip nkorang dengan nilai rm yang nkorang bayar... untuk aku, aku sangat sangat puas hati. alhamdulillah..


kat tempat aku lepak tepi tepi ni pun ada ikan...pengalaman tengok ikan dari atas air macam ni dengan masa snorkeling tu memang lain sangat..tak reti nak explain macam mana keadaan yang menakjubkan tu.. sangat sangat terasa dengan kebesaran Allah s.w.t dan sungguh aku syukur sangat dapat peluang ini.. jauh dalam hati aku masa tengah tengok ikan tu rasa tenang dan sayu.. perasaan indah yang tak dapat nak disampaikan dengan perkataan.. ia memang antara satu kenangan manis dalam hidup aku dan moga ada ruang peluang dan rezeki lain untuk aku merasa pengalaman ni lagi aamiin..

lebih kurang dua jam dok tengok ikan tu... dekat pukul lima orang makin ramai... anak bujang aku tu dah puas berendam.. akhirnya dia ajak naik.. ajak balik..air laut terasa agak berombak dan air dah mula pasang... kawasan yang aku lepak dari awal tu pun dah cecah paras bahu aku.. kalau air kolam aku boleh rileks lagi tapi nih air laut weihhh dengan ombak makin lama makin kuat terhuyung hayang gak aku nak stabil kan diri berdiri tu.. terjengket jengket jugak bila ke ombak tu dan bila kaki aku dah mula payah nak jejak pasir...aku rasa saranan anak aku ajak balik tu sangat lah bernas..hehe..


tengok muka anak happy, senang hati aku... tu pun sebelum betul betul decide nak balik aku tanya dia dua tiga kali sebab kalau dah call adik yang bawak bot tu tak boleh nak datang balik dah.. anak aku kata betul dia dah puas hati tengok ikan.. so naik atas sementara tunggu adik yang bawak bot tu datang sempat la makan makan sikit minum minum sikit.. sambil perhati ombak laut yang makin kuat.. sesekali rasa risau jugak dalam hati aku.. tapi aku tak tunjuk la kat anak aku..

tengah lepak lepak tu terperasan celah celah batu ada ketam.. seram pulak aku takut kena gigit dengan ketam tu ahahah..


lepas snorkeling tu kami patut dibawa ronda ronda pulau tengok..... errr aku lupa lah pulak... hehehe sebab tak pergi jadik tak dapat nak ingat details... tapi kalau nkorang google dan baca blog orang lain aku yakin nkorang boleh dapat info yang lebih details... maklumlah makcik makcik macam aku nih ingatan memang dah tak berapa kuat... hehe..

kitorang tak pusing pusing pulau sebab ombak laut kuat sangat sangat... serius masa nak datang ke pulau nih pun aku dah seram padahal kalau aku pikir balik masa datang tu air laut belum pasang lagi.. itu pun aku dah seram sejuk dalam bot.. nih pulak bila air laur start pasang... dengan angin kuat semacam... ehhhh ni pengalaman aku tau mungkin pengalaman nkorang berbeza.. tapi serius aku tak berani ambil risiko dengan laut luas itu maka dengan kuasa veto sebagai seorang isteri dan ibu aku nakkkk jugak balik pulau terus heheh.. :P

masa nak balik ke pulau pangkor tu aku tak rasa macam aku duduk dalam bot,aku rasa macam tengah naik jet ski... pphheewwww... sebab aku tak berani nak ambil gambar kalau tak dapat la aku share cemana keadaan waktu tu..sungguh aku tak pernah terfikir aku akan ada peluang tengok rupa laut bila bergelora kuat... huhu... sungguh sungguh masa itu buat sekian kalinya terasa betapa kerdilnya aku sebagai hamba Allah.. 

macam yang aku kata perjalanan dari pulau pangkor ke pulau giam (kalau tak silap aku la namanya pulau giam) perjalanan tak sampai sepuluh minit kot tapi sebab kan laut bergelora agak kuat dengan angin yang agak kencang... aku rasa dekat dua puluh minit kot baru selamat sampai kat teluk nipah tu dan alhamdulillah semua selamat... jejak je kaki kat pantai hilang perasaan gusar aku.. muncul pulak perasaan eksaited sebab berpeluang merasa pengalaman macam tu... >_<





















apa yang dapat aku katakan melalui pengalaman aku nih... best jugak snorkeling kat pulau pangkor nih... ini pengalaman daku tau..! sebab aku sampai sehari sebelum cuti sekolah ,lepas tu orang tak ramai jadi takde perebutan nak tengok ikan..

walaupun perjalanan balik tu aku melalui pengalaman yang agak membimbangkan, aku tak rasa itu buat aku serik untuk cuba snorkeling lagi, tak buat aku serik untuk datang sekali lagi ke pulau pangkor nih.. sungguh sungguh ku kata pengalaman aku snorkeling kat pulau pangkor nih adalah best.. untuk new beginner macam aku dengan anak aku nih... puas hati sangat sangat dapat bagi ikan makan dengan tangan sampai tangan tangan kami nih pun kena gigit... merasa la aku tengok gigi ikan dari dalam air tu hehehe selalu tengok gigi ikan yang dah kena siang je kan...hikhik.. tajam jugak gigi ikan woii luka luka jugak la tangan aku.. hihi.. tapi takpe sebab tu semua pengalaman dan aku sangat sangat happy sebab anak aku dapat merasa semua nih..

alhamdulillah...

naik je pantai teluk nipah tu terus kitorang balik hotel balik... tak naik pun.. cuma pi carik shower je... mandi manda buang pasir dan air masin lepas tu naik motor vrroommm vvrrommm.. pi ronda ronda pulau pangkor..! apa ada kat pulau pangkor ehhhh?

ok. bersambung.

babai!

 kira kira bajet 

RM 0.00 pasal tak beli apa apa

so bajet belum burst lagi (waktu nih kekekeke) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.