Monday, April 4, 2016

pulau pangkor, part 3-malam di teluk nipah

actually, balik je dari snorkeling, kitorang bertiga pusing satu pulau pangkor... naik bukit turun bukit masuk hutan pergi kampung nelayan lalu kawasan perumahan penduduk pangkor... tak tau nak habaq how happy i am with this trip.. betul betul happy sangat ku rasa hingga kini kalau tengok gambar gambar masa bercuti..boleh senyum sendiri ber jam jam lama...hikhik..

bahagian belakang pulau pangkor..dekat ngan kawasan hutan simpan.. kalau suami aku tak bawak ronda aku tak tau pulau pangkor tu ada hutan simpan rupanya....
habis ronda tu kami singgah makan kat tepi laut... masa nih memang masing masing dah lapar nasi dah... gerai ni jauhhh dari kawasan pelancongan... kat kawasan penduduk tempatan... bercuti dengan bajet kecik...memang kami dah decide nak makan kat kawasan macam nih...dengan harapan selain sedap..harga makanan munasabah... 


masa ronda ronda tu aku memang dah nampak banner nasi tomato dari jauh memang dah teringin teringin nak rasa nasi tomato tapi aku tak kata apa...memang perangai aku biasanya mengalah ikut suami dengan anak aku nak makan apa..kecuali aku betul betul teringin... baru la aku cakap.. selagi boleh mengalah memang aku mengalah.. biasanya aku cepat kenyang bila tengok orang yang aku sayang kenyang... ahaks..! sweet kan acik dayah..? tapi aku tak main main bab nih.. serius aku rela tahan lapar asalkan makhluk dua orang yang aku sayang nih kenyang... ^_^

nanti bila diorang kenyang... aku membebel la aku lapar... ahahahahah... #keji


so,ini lah dia nasi tomato yang aku teringin teringin nak tu... end up aku memang makan kat sini pasal suami aku lagi sweet dari aku... kalau aku suka mengalah dia pulak kebiasaannya tahu je aku nak makan apa.... kekekeke... selain nasi tomato... dari kejauhan kat banner tu nampak ada jual nasi ayam... mi kari..mee sup... dan kedudukan depan laut tu antara faktor jugak menyebabkan gerai nih jadik pilihan lepak makan makan sampai kenyang kaw kaw..


aku order nasi tomato...anak aku order nasi ayam... alamakkk aiii terliur pulak aku tengok gambar.. serius sedap weihhh nasi tomato dan nasi ayam... air pun sedap... suami aku order kuew tiau goreng... bukan sebab diet tak makan nasi.. sebab dia yakin yang nasi kitorang nih karang sure tak habis sebab portion besar... yup... memang tak ku nafikan masa nasi sampai aku terkujat kejap sebab banyak kot nasi dengan ayam... aku memang rasa tak mampu ku habiskan sorang..


ha...nilai la sendiri..pinggan besar macam tu nasi dengan ayam banyak..  huhu..... sungguh terliur la...! sebab sedap..!  insyaAllah kalau ada rezeki ke pangkor lagi aku mesti nak carik gerai akak nih lagi.. ^_^


gerai nih betul betul terletak depan masjid terapung yang masih under construction kat pangkor tu.. huhu... memang pemandangan sangat win... walaupun masjid belum siap tetap sejuk hati tengok.. moga ada rezeki aku ke pangkor lagi untuk tengok masjid ni bila dah siap nanti.. insyaAllah..

dekat pukul 7 tu kitorang gerak balik ke teluk nipah... matahari dah mula terbenam... suasana keliling makin gelap dan suasana start sunyi... dalam hati aku tu ada jugak rasa seram seram sebab kat tempat orang kan... aku peluk suami aku diam diam je lah perhati keliling tengok laut.. tak mampu nak keluarkan perasaan seram tu pasal anak aku duk depan kang dengar pulak.. heehee.. taknak la aku rosak kan mood dia dek kerana aku rasa seram tak tentu pasal tu... huhu..

pukul 7 lebih sampai teluk nipah, balik hotel parking motor.. lepas tu pergi jalan kat depan pantai tu.. hampir pukul 8 jugak la time tu.. tapi suasana lengang lagi.. maybe sebab masih awal... baru lepas maghrib dan orang belum mula turun carik makanan.. aku nih mengenangkan dah alang alang kat luar tu jelajah la terus tengok waktu malam kat area teluk nipah tu... memang penuh deretan kedai.. jual souvenir.. jual makanan... mengenangkan perut betul betul kenyang aku tak beli apa pun.. padahal bau harum menusuk hidung sepanjang panjang jalan tuh.. alhamdulillah hati aku terpelihara daripada nafsu tamak haloba... kalau ikutkan nafsu memang ada harapan nak tapau apa apa makanan tapi diulangi.. aku tabahkan hati tak ikut nafsu makan... 


pelan pelan jalan jalan usha usha barang... perlahan lahan orang makin ramai... dalam hati aku mula rasa "alamakkk" hahah kalau boleh nak jalan jalan tu aman damai takde sesak sesak macam pangkor tu aku yang punya kekekeke... tengok orang mula ramai maka aku pun percepatkan la niat aku nak beli sedikit tanda kenangan cuti kat pangkor tu..


memandangkan bajet yang terhad sangat sangat... ku tabahkan hati sekali lagi daripada membeli banyak benda mengarut mengarut... ahahahah... istilah aku lah nih untuk membeli barang yang sebenarnya tidak perlu dibeli pun tapi gatal jugak nak beli... haaa namanya barang mengarut mengarut... hihi... lagi pun dah mula rasa letih mengantuk rimas semua ada.. lepas beli cepat cepat jalan kaki balik hotel.. masa ni orang memang dah makin ramai.. betul betul meriah area teluk nipah tu... sebab aku datang tu jumaat malam sabtu maka takde busking... kata salah sorang peniaga kat situ kalau malam minggu ada orang busking dan open karaoke... haaa mesti lagi happening suasananya..

sepanjang jalan tepi pantai tu banyak jugak gerai jual seafood.. nih semua bergantung pada bajet masing masing la ye.. aku memang takde keinginan nak makan makan meriah..memang sejak awal nak cuti dalam otak aku nih tak pikir pasal makan sangat.. sebab tu aku confident je dengan bajet yang terhad tu boleh nak jalan jalan.. biasanya selain petrol tol dan hotel, bajet tinggi kat makanan.. kan?  tambah pulak aku kenyang sangat sangat lagi makan nasi tomato yang sedap itu.. 

cumanya aku ada niat dalam hati, next time kalau ada rezeki aku ke pangkor lagi, aku akan try seafood kat sana sebab nak tau cemana sedap nya makan seafood fresh fresh tepi laut tu.. tak silap aku pakej makan malam utk 2-3 orang serendah rm50 dah ada dengan macam macam lauk.. kalau nko pencinta seafood memang boleh sangat dinner kat situ.. tengok dengan menu dan harga aku rasa rm50 tu berbaloi.. jadi aku tak tau la kenapa ada blog yang review makan kat pangkor mahal.. bagi aku harga yang aku nampak semua berpatutan..

tu lah...aku kata tadi semuanya bergantung pada bajet masing masing...


tu dia.... lepas tawar menawar aku beli tshirt 2 helai rm10 dengan keychain 3 ketul rm10.. tapi salah satu keychain tu aku mintak tukar dengan fridge magnet.. jadik lah kan buat kenangan aku dimasa tua kalau aku panjang umur insyaAllah.. aamiin..

balik je hotel aku terus suruh hakim mandi dulu... settle hal anak dulu baru aku lega nak settle hal lain.. sementara aku kemas beg.. siap baju nak pakai masa balik.. suami aku mandi dan anak bujang aku dah tertidur... tak sempat aku nak suruh dia tunggu ayah dia habis mandi solat jamak sekali.. huhu.. aku pun paham dia dah letih sangat la tu... aku perhati je anak aku tidur dengan perasaan syahdu... terasa nau dah besar anak aku.. "berat hati" nak lepaskan dia jadik dewasa.. huhu..


oh ya, aku sewa bilik standard ni ada satu katil queen macam nih, satu side table lepas tu ada cermin and sorry! aku tak teringat nak ambik gambar bilik dan bilik air.. tak teringat tak terfikir.. tapi siyesly bilik dengan bilik air sangat selesa.. tekanan air elok sangat, aircond sejuk,tilam empuk,cadar bantal semua bersih.. memang puas hati sangat sangat lah..  sebab pengalaman aku kat sini ok so aku rekemen nkorang yang nak ke pangkor try tapi harus ingat lah, pengalaman aku tak semestinya sama dengan pengalaman nkorang.. ^_^

lepas solat tu memang tutup lampu tidur..!

letih sangat weih... tapi tidur dengan senyuman la... happy sangat..


kira kira bajet 

makan malam            rm  17.00
cenderamata sendiri  rm   20.00
jumlah                      rm  37.00  

huhu... bukan mudah eehhhh sebenarnya bila bercuti dengan bajet terhad.. setan berekor ekor sebok menghasut cuma maybe setan setan tu tak tau.. aku lagi risau kalau aku tak berjaya jaga bajet yang ditetapkan... then next time suami aku dah taknak bawak jalan jalan sebab aku tak amanah.. 

haaaa.... sebab tu sepanjang kat pangkor tu aku cukup cukup cukup beringat...

jumlah yang dah digunakan pada hari pertama ialah rm 336.60

uhuk..uhuk... tinggal balance rm 63.40 sebelum budget burst.. hikhik.. #redha  


sekian, bersambung.....

bye!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.