Wednesday, April 6, 2016

pulau pangkor, part 4- main pasir di teluk nipah

selamat pagi teluk nipah , pulau pangkor..!


pukul tujuh lebih kitorang dah keluar bilik... pemandangan kat luar dah macam pukul 10 pagi...! terang dan ramai orang... meriah..! mood bangun pagi sangat baik sebab malam dapat tidur rehat yang cukup kan...

bangun pagi tu terus usha tempat nak sarapan... ada jugak pilihan nak breakfast kat cafe kat hotel tapi takde nasi lemak dalam menu diorang... anak aku pulak memang dah awal awal kata nak nasi lemak.. maka pusing pusing la mencarik gerai yang ada jual nasi lemak..

jumpa satu.... tepi pantai pulak tu...! laju jer aku ajak suami aku makan kat situ...hikhik..


suami aku memang berpanjangan diet... jadi dia ambik kuih muih je... anak aku amik nasi lemak dengan ayam masak merah... aku makan nasi lemak telur goreng... aadeeehhhhh... yang tak syok nya bila hapdet pasal makan ni yelah... nko akan teringat betapa sedapnya nasi lemak tu... dan macam mana nak beli bila dah teringin macam nih.. nasi lemak tu jauh kat pulau pangkor oiii... huwahh..!


makan dengan bunyi ombak... pergghhh... udara segar... pemandangan indah.. subhanallah.. sungguh syukur dengan nikmat dan kurniaan Allah.. pengalaman manis lepak lepak borak borak..


cengkodok pisang yang suami aku makan tu serius sedap giler... 5 ketul 2hengget.. lepas tu suami aku mintak lagi 4hengget.. lepas tu lagi 4hengget... ahahahah aku tak tau la diet dia lari kemana... pasal lepas tu aku tak boleh habis pun nasi lemak tu... memang aku jenis makhluk yang tak makan sangat waktu pagi... maka macam biasa la akhirnya suami ku makan sama nasi lemak tu.. tak habiskan rasa sayang membazir rezeki kan...  


ada berekor-ekor monyet kat sana... memang kena sentiasa hati hati... leka sikit je monyet monyet nih akan turun pokok tu dan ambik makanan nko... tapi dengan aku monyet monyet nih tak payah susah payah nak curik curik datang dekat... aku dengan rela hati sedekah kat diorang cengkodok pisang suami aku tu..heheh..


lepas makan... start motor pi lepak pantai.... aku dengan anak aku memang tak sabar sabar nak main pasir... heheh...  carik port yang lengang... yang tak berapa nak ramai orang....  mula mula sampai tu kemain dua hero aku nih menyandar dalam buaian tu... 

memang syok sangat lah... redup...dengan angin kuat... pemandangan cantik... takde apa lagi boleh ku cakap selain daripada subhanallah , alhamdulillah , allahuakbar..


puas melepak anak aku akhirnya ajak main kat pantai.. air jernih.. pantai cantik..


panas matahari pun ku tahan jugak lah... walaupun ku tahu risiko utama aku bakal hitam legam... memang kulit aku jenis sensitif sangat dengan sinar uv macam nih... cepat la hitam lepas tu bertahun nak cerah balik... 

demi anak... kutabahkan hati.... kegembiraan anak tu lebih penting kan..?


masa nih kitorang tengah main projek bersihkan cengkerang... air tengah nak surut... banyak cengkerang tinggal tepi pantai... so aku ngan anak aku main kuitp cengkerang lepas tu bawak balik pusat operasi untuk dibersihkan.. cengkerang yang cantik akan dibawak balik manakala cengkerang yang dah pecah akan dilepaskan semula ke laut. 

dan kita cuma ada masa lebih kurang sejam je.. masih banyak bahagian pantai kita tak pergi cari cengkerang... haaaaa gitu lah ye antara menda yang aku main dengan anak aku..hiihii..


punya leka aku main sampai suami aku selfie pun aku tak perasan.. heheh..  dah habis semua cengkerang tu... aku ajak anak aku lepak tepi... masa nih matahari dah makin tinggi.. dah dekat pukul 11 jugak.. aku nak lepak kat buai tu kejap sebelum balik... selalu usha kat tv je kan... alhamdulillah takde pokok tumbang bila aku naik buai tu... setakat pokok tu goyang goyang dan melendut je lah.. kekekekek :P yelah aku sedar aku gemok... nanti aku diet eehhhh.. hahah..


pemandangan yang sangat dirindui... masa nih masing masing melayan handphone sendiri.. sambil borak borak... sekeliling memang takde orang dah... cuma ada kitotang... aku lepak kat buai ni sampai nak tertidur dah rasanya... heheh.. memang syok.. tak tertulis dengan perkataan...



aku bagi masa sendiri kat anak aku... lepak la anak.... kejap lagi nak balik dah... memang berat rasa hati nak akhiri percutian manis macam nih... huhu...


kira -kira bajet 

sarapan  pagi        rm 19.00

actually aku terkejut jugak bila tokei kedai tu cakap rm19, sebab cengkodok suami aku ambik je dah rm10 kan.. dengan nasi dengan air... alhamdulillah... rezeki dari Allah temukan kami dengan gerai ni.. biasanya aku memang tak kisah berapa hengget pun yang suami aku bayar tau... tapi sebab kali nih aku nak cuba ikut bajet... aku ambik kisah la sikit... heheh.. 

so, setakat sehingga breakfast , aku dah guna rm355.60 daripada rm400.
bajet aku tinggal rm44.40

huhu..

masa nih aku memang terasa-rasa dah aku bakal kalah dalam pertandingan bajet aku nih...

aku dah start redha. pasrah. 

dah la mood sedih sebab nak balik dah.. sedih sebab aku rasa aku tak pandai uruskan kewangan..

aduhai...

bersambung...
 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.