Monday, May 2, 2016

lepak makan, hakim luah perasaan


dua tiga hari lepas hakim teman aku pi pos barang... lepas tu memang kitorang plan nak pi makan..  sebelah poslaju bangi tu ada satu cafe hipster... dah beberapa bulan kot nampak tapi tak pernah terpikir nak try makan kat situ... yelah kitorang dah ada feveret place untuk makan... jenis makhluk setia macam kami nih....selagi port feveret tu takde apa apa hal..takde apa apa masalah selagi tu lah kami akan lepak situ... gituh...

so pada hari kejadian tu... kami try makan kat makan garage.. betul betul sebelah poslaju bandar baru bangi... so bab nak parking memang agak leceh sikit.. area poslaju bangi tu parking memang selalu penuh je... hot area gituh..


tengah usha usha menu tu...tetiba anak aku bantai mengekek gelak... hahah aku pun dah agak dah mesti dia akan gelak lepas tengok menu tu... memanjang anak aku gelak sengeh gelak sengeh tengok menu tu..

 tengok menu tu tulis ubat kehausan heheh...tu anak aku mengekek gelak.. aku pun gelak jugak.. maklumlah jenis hati perut mudah terhibur... hikhik... kreatif betul aku rasa menu diorang nih.. first time aku jumpa menu tulis macam tu... agaknya memang gitu lah keadaan kat kafe hipster ye.. 





walaupun air dah sampai...anak aku masih leka tengok menu... ntah kenapa syok sangat dia belek menu tu... berkenan sangat dengan ayat "ubat kehausan" tu..huhu.. aku perhati je anak aku... dalam senyum senyum dalam gelak gelak tu aku rasa anak aku lain.. anak kita weihhh memang harus lah kita perasan jika ada kelainan kan..? aku ingat dia lapar..


cuaca panas buat aku order ais batu campur ini... ffuuhhhhh... memang layan sungguh hadap abc time panas panas tu... sedap lah abc kat makan garage tu..! aku rasa macam dah lama jugak aku tak hadap abc... so happy lah bila dapat abc yang sedap... rezeki Allah bagi..syukur..


sepanjang masa tunggu makanan tu... aku dengan anak aku asyik selfie je... selfie syok sendiri.. untuk tatapan sendiri jer lah...heheh..

makanan sampai... yeay yeay..!

memang kitorang dah lapar sangat dah masa tu... lapar lapar pun sempat lagi ajak anak aku amik gambar kenangan dulu hihi... anak aku memang layan kan je ibu dia yang hek hok hek hok nih.. :P


anak aku order nasi goreng makan garage, aku order nasi ayam... ok lah... anak aku kata nasi goreng sedap... dan nasi ayam yang aku makan tu pun sedap... mula mula aku order nasi ayam roasted... tak lama lepas tu aku order ayam saja tapi steamed..saja nak rasa dah alang alang kat situ kan.. 

sedap jugak..! yeah...sebagai penggemar nasi ayam yang tegar... memang aku sangat puas hati dengan cili sup kicap dan nasi nya... cukup garam cukup gula cukup semua rasa... so.. yeah..yeah..yeah.. penggemar nasi ayam boleh datang ramai ramai untuk memenuhi kehendak dan nafsu makan kalian ahahah.. :P



harga...?

aku tak reti nak cakap mahal atau murah.... sebab bab mahal murah nih sangat subjektif.. kalau nko ada rm 2.6 bilion dalam akaun bank.. mesti nko tak rasa makanan kat sini mahal kan..?bagi aku harga macam nih macam dah standard price la... nasi ayam kat pasar malam pun dah lima hengget sebungkus.. dan disebabkan nasi ayam tu betul betul sedap... maka aku rasa harga itu adalah sangat berbaloi...

eh...anak aku order horlick ais... pun sedap tau...! aku cam biasa lah memanjang memang order ais kosong je... bajet kan ahhahaha... 

sambil makan makan sambil borak borak... pelan pelan anak bujang aku tu luahkan perasaan dia... dia sedih terkilan dan sedikit tertekan dengan seseorang... huhu... aku sangka wajah nya agak mendung sebab dia lapar... rupanya........................ hurmmm..

aku sayang anak aku...

well...siapa tak sayang anak ye dak...?

apa yang anak aku luahkan tu.... buat aku pikir pikir dan pikir... anak aku dah makin dewasa... lepas dengar luahan hati anak aku tu... aku betul betul rasa tak sedap hati.. rasa nak nangis pun ada... sebagai seorang ibu aku cuba bagi nasihat yang terbaik kat dia.. tapi tu lah... dia dah makin dewasa.. dia dah mula memerhati... dah ada pandangan sendiri...huhu..

aku ralat, terkilan... sebab apa yang anak aku luahkan... aku pernah dengar dari seorang lelaki... yup.. seorang lelaki pernah luahkan isi hati dia tentang hal yang sama... lebih kurang sama dan aku pernah cakap dalam hati... aku taknak dengar anak aku pulak melalui merasai perkara yang sama... tapi ianya berlaku jugak... susah betul nak explain betapa terkilan nya hati aku...

sebagai ibu, seboleh yang mungkin aku didik anak aku tu supaya tidak bersangka buruk.. jangan putus harapan tapi tu lah... hati dia sedang dikecewakan oleh orang yang dia sayang.. orang yang dia rasa hebat kat mata dia.. susah derrrr nak explain.. masa anak aku luahkan perasaan sedih dia.. aku tahan je airmata aku daripada jatuh... 

saat aku menaip nih.. aku rasa macam bukan hati anak aku je terluka.. sebenarnya hati aku pun terluka juga... bukan hati anak aku juga dilukai.. hati aku pun sama turut dilukai.. oleh dia.. orang yang sama... orang yang sama... lukakan hati kami berdua buat kesekian kalinya...

hurrmmmpphhh..

sungguh lah anak aku dah makin dewasa... 

sehabis mungkin aku cuba untuk mendengar dia... teringat diperingkat usia begini aku kena didik dia dan kena menjadi kawan dia... it was not easy... aku cuba sehabis baik yang aku boleh.. Allah pinjamkan kat aku anak yang cukup baik kat dunia nih.. sungguh ku harap Allah temukan aku dengan dia diakhirat kelak..aamiin..

seorang makcik jual goreng pisang pernah cakap kat aku... anak tu takde ganti dah.. suami kalau mati atau cerai hidup... nko boleh carik lain lagi....

sekarang aku dah mula bersetuju dengan apa makcik tu cakap.. betul kan.. pasangan nko boleh ganti.. tapi anak...........? huhuhu...


dekat dua jam sembang dengan anak aku.. baru kitorang gerak... pun tak balik rumah terus.. anak aku mintak pusing pusing dulu... mintak bagi emosi dia stabil sikit.. mintak tunggu sedih dia kurang sikit.. aku turutkan je pasal hari tu.. aku pun turut sedih sama...

sampai dah habis pusing...dah takde tempat nak lepak lagi... kitorang berhenti kat petronas je borak borak dalam kereta.. heheh...

walau macam mana sedih tu... aku sedikit happy pasal at least anak aku nak bercerita.. nak luah perasaan dia... aku rasa lebih risau kalau dia pendam perasaan dia dan jadi pendendam.. penyakit keturunan yang sangat tak elok... aku sangat sangat harap anak aku ikut hati budi aku yang sangat pemaaf nih...hikhikhik..

saat menaip nih... aku perhati je anak tengah tidur... aku masih fikir kan permintaan dia.. masih teringat luahan perasaan ralat sedih terkilan dia... dia tengah tidur... kalau hari tu aku dapat tahan air mata... tidak malam ini... sungguh aku buntu ... dan sememangnya hanya pada Allah tempat aku mohon untuk tunjukkan aku jalan yang lurus.

memang berat bila hati dilukakan.. 

anak aku dah makin dewasa.... bukan hati aku je yang aku nak kena pikir.. hati dia pun aku nak kena jaga... tanggungjawab aku untuk didik dan jaga.. moga aku tidak lalai,tidak  leka, tidak gagal dan berjaya jadikan anak aku seorang insan yang soleh berjaya dunia dan akhirat...aamiin..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.