Friday, July 15, 2016

cerita raya 2016



sungguh aku tak sangka aku akan terbuat entry nih.. heheh.. gara gara baca entry orang lain... tetiba rasa macam nak hapdet jugak... asyik teringat ingat ingat nak hapdet sejak dua tiga hari lepas tapi setiap kali bukak blog... rasa malassss... malassss sangat... heheh.. lepas tu terleka tengok blog orang lain...

raya tahun ni rasa macam pendek pulak sebab tengah tengah minggu hari rabu kan raya tu.. sekejap raya kedua dah khamis raya ketiga dah jumaat kalau hari sabtu tak gerak balik ahad pengsan la hadap jammed dari utara ke selatan kan....? jenuh jugak kitorang suami isteri ni bincang hari apa yang sesuai balik kampung hari apa nak balik umah hari apa nak elak jammed.. huhu.. 

sumpah dress aku cantik giler eheheh.. actually masa anak aku kata nak baju kaler oren.. aku ada sikit gundah gulana pasal kulit aku jenis hitam rentung..suami dengan anak aku jenis kulit putih cerah gebu pakai warna apa pun mereka tetap hensem.. sayang punya pasal aku turutkan juga la kaler orennnnn.. tengok gambar raya aku sekeluarga dah macam air oren dalam satu jag.. ahahaha :P 
baju raya semua lebih kurang dua minggu sebelum raya aku dah mula pack sikit sikit... asingkan sikit sikit... tahun nih baju raya hakim cuma beli baju melayu je.. baju kasual dia terlalu banyak sangat jarang pakai aku rasa membazir sangat kalau nak beli baru.. memula macam tak sampai hati jugak sebab budak kecik kan mesti nak ada baju baru... aku acah-acah punggah almari baju anak aku lepas tu test satu satu kat dia..lepas tu aku cakap baju hakim banyak lagi ni cantik cantik... ibu risau jugak kalau beli baru tahun depan hakim makin tinggi ke.. tak sempat aku nak susun ayat manis manis tetiba anak aku cakap takpelah ibu... tahun nih ibu belikan hakim baju melayu je baru.. yang lain pakai je lama tahun depan baru ibu beli baru mana tahu hakim jadi tinggi sikit akhir tahun nanti rugi beli sekarang..

alhamdulillah..

suami aku jenis makhluk handsome...dia pakai baju apa pun nampak handsome... tak pakai baju lagi hensem... ahahah :P
memang anak bujang aku nih sangat menyenangkan hati... betul betul raya tahun nih aku cuma belikan dia sepasang je baju melayu.. ehhh suami aku pulak yang ehem ehem... ada beli baju kasual baru.. heheh tapi anak aku tak tau.... kalau aku bagitahu anak aku memang rapuh iman dia.... yelah dia punya baik mengalah tak beli baju kasual baru sekali ayah dia boleh pulak shopping shopping kan... hahah sebenarnya ketahui lah wahai anak... ibu yang paksa ayah beli dua tiga helai baju kasual yang boleh pakai jalan jalan sebab sejak rumah terbakar hari tu... ayah kamu takde beli pun baju baru yang sesuai dipakai jalan jalan...semua baju derma kilat je.... kalau ada baju baru yang ayah kamu beli pun semua tshirt silat je.... juling biji mata ibu nih nengok baju silat tak sudah sudah... ok... ketahuilah ye anak... one day jika kamu terbaca cerita ini... jangan lah rasa tak puas hati pulak terhadap ayah... ^_^

poyo poyo selfie kat jalan tar... heheh...hakim tinggal kat umah opah dia masa nih.. merasa la dating berdua buat sekian kali nya.. ^_^  orang memang ramai giler.. nak carik tudung aku je.. mujur jugak jumpa kalau tak terasa gak membazir masa tenaga wang ringgit ke sana tu tau..  
bab biskut raya pulak langsung tak buat....semua beli je...... tahun ni aku adalah sangat letih... memang tak terfikir nak buat apa apa biskut raya... 

mula mula plan nak balik kampung suami aku tu sehari sebelum raya... nak gerak lepas zohor macam tu.... sembang sembang risau jammed pulak.... maka gerak la awal sikit lepas subuh...... oooooo ada satu insiden berlaku masa nak gerak balik kampung nih tapi tu cerita tak best nanti rajin aku buat satu entry lain.. huhu...

aku selalu rasa suami aku seksi sebab lekuk lekuk kat tangan dia.. actually lekuk lekuk kat tangan dia memang dah ada sejak belas belas tahun yang lalu... cuma dua tiga tahun ni bila dia agak aktif pergi gym.. kegagahan kat lengan tu makin ketara..

actually sepanjang perjalanan balik kampung suami aku tu...... aku langsung tak sedar apa... punya la letihhhhhhh sungguh.... tau  tau je suami aku kejut dah sampai kat depan pintu rumah kampung suami aku....rumah pusaka arwah opah ngan arwah atuk dia.. bukan rumah mertua.. sebab suami aku nak pi singgah bersihkan kubur dulu...

lepas tu baru gerak pi umah mertua ku... siyes letih sangat ikut hati aku memang pikir nak tidur jer... heheh... bukak  puasa hari terakhir dengan family mertua aku... suami aku buat rendang ayam...

p/s: suami aku memang seorang yang pandai masak..dia masak apa pun sedap...

lepas tu petang sikit pergi bazar beli kuih dengan air...

malam raya tu suami aku yang banyak ke dapur... aku hanya tolong tengok je sebab tangan aku sakit... bengkak................adalah insiden yang berlaku kan tadi aku kata nih kejadian tak best maka nanti rajin sikit aku up entry lain lah cerita...huhuuu..


malam raya aku tak ingat pukul berapa aku tidur... pagi raya lepas tolong apa yang patut kat rumah mertua aku... suami aku ajak keluar pi kubur..pi umah pusaka arwah opah dan arwah atok dia... lepas tu dia ajak aku raya kat umah cikgu silat dia..


tempat jatuh lagi dikenang.... suami aku dengan cikgu amin... suami aku cukup cukup cukup sayang dengan cikgu amin nih... cikgu silat dia yang pertama...  
lepas asar balik umah mertua ku... tertidur ZZZzzzZZZzzz letih sangat la aku rasa... rasa tak sihat tambah dengan tangan aku yang sebenarnya bengkak kaw kaw sakit denyut denyut tapi aku tahan je wat lek wat peace dalam hati aku menangis nangis sakit mengenangkan hari raya takmau suami dengan anak aku susah hati.... aku betul betul bertabah bertahan..

tak banyak gambar raya tahun nih... nih mujur adik ipar aku yang cantik jelita tolong amik gambar.. 
lepas maghrib suami aku ajak keluar pi raya sana raya sini raya raya raya tapi beraya ekxpress.. singgah kejap kejap salam salam mintak maaf bagi duit raya kat anak orang tu lepas tu orang tu bagi balik duit raya kat anak aku... sebelum balik umah mertua aku tu suami aku singgah lagi rumah pusaka arwah atok ngan arwah opah dia... maklumlah ramai mak pak sedara serta sepupu sepapat dia kat sana... anak  aku pun happy berlari sana sini main kat situ... masa ni la aku bertahan dan bertabah sekali lagi... ahahahah gelak gelak join happy happy padahal tangan sakit denyut denyut huhuhu...


























outfit of the day dua lelaki handsome...
Allah saja yang tahu betapa sayang nya aku kat mereka nih..

balik umah mertua aku malam raya pertama tu..jam dah pukul berapa pun aku tak perasan...tak tengok jam langsung... aku rasa masuk dalam kereta pun aku dah tertidur...

raya kedua nih je gambar yang ada.. betul betul tak teringat nak bergambar banyak banyak tahun ni.. i is kurang sehat..huhu..
raya kedua.

pagi raya kedua ikut mertua aku pi open house bff mummy... umah ni memang best pergi sebab ada unlimited kambing... makan lah sepuas puasnya sementara stok masih ada heheh... tapi aku tak lama join mertua aku... suami aku ajak gerak awal.. pi umah pusaka arwah opah ngan arwah atok dia sebab malam raya kedua tu kat situ ada buat majlis tahlil dan makan makan besar sempena raya... suami aku ajak tolong apa apa yang patut...masa makan makan kat sini ada insiden tak best terjadi... aku asyik terfikir fikir nak up story buat pedoman tapiiiiiiiiii risau pulak ia akan mengAIBkan orang....so............fikir lagi masak masak lah...


sepanjang hari raya kedua tu dari tengahari sampai ke malam aku kat umah pusaka tu je... tolong apa yang boleh....

poyo tak poyo la kan... nak jugak dia tayang lengan tu... kekdahnya orang yang tengok gambar macam nih... kalau seketul hati nko busuk nko akan tengok dengan perasaan menyampah... tapi kalau seketul hati nko wangi... nko takkan rasa apa malah akan tumpang happy bila sedara sesama islam nko happy...  
basuh pinggan , sapu sapu, mop, potong memotong sikit sikit tolong tengok makanan atas dapur.. gitu lah keadaan bila buat makan makan sendiri masak... aku happy dapat sinsing lengan baju membantu.. lepas maghrib mula majlis tahlil lepas tu sedara mara mula datang tapi aku tak berkesempatan nak pi berkenalan mesra mesra dengan mana mana sedara mara pun.. busy kejap kejap kedapur membasuh pinggan yang sebenarnya aku tak paham kenapa boleh wujud dalam sinki sebab ada sediakan pinggan mangkuk cawan kertas.. takde lah aku merungut ku tabahkan hati memahami tetamu patut di rai cuma sebagai manusia biasa kannnn haruslah aku pikir pikir hal hal macam tu.. habis majlis baru aku betul betul makan, dan masa tu baru terasa letih yang amat.. lewat malam gerak balik umah mertua aku... balik tu memang tak pikir apa dah ingat nak tidur je... ZZZzzzZZZZzzzz...

actually malam raya kedua, something came up... cerita sedih yang aku malas nak ingat... tapi sampai sekarang aku tak jugak lupa.. entahlah... raya tahun ini Allah beri ujian kesabaran kat aku... unfortunately i`m failed.. aku tak cukup kuat bersabar.. huhu.. 

orang barat kata, a picture can tell a thousand story.. ehem.. suami aku langsung tak tau pasal kewujudan gambaq nih..
raya ketiga.

jatuh pada hari jumaat jadik awal awal suami aku dah pesan...lepas solat jumaat terus gerak beraya dan plan nak pi taiping...maybe nak pi gerik... penang.....  wahhh plan kemain lagi.....

baru lepas solat jumaat....

selfie gedik gedik sikit..
sepanjang perjalanan ke taiping tu... aku tidur je... heheh... mengantuk sangat sangat... letih semalam tak hilang lagi... Alhamdulillah sakit bengkak kat tangan aku tu dah kurang sikit... sampai je taiping suami aku kejut aku tengok dia siap dah tukar baju...


















sekali dia singgah dulu umah cikgu silat.... segala plan pun terbang macam burung pulang ke sarang ye... ahahahah... ikut hati memang aku nak geram tapiiiiiiii aku sayang suami aku separuh mati bhaiiiiii ... takdelah sebab dia tak bawak aku jalan raya aku nak masam muka.... aku redha je duduk bersimpuh sebelah dia dengar cerita silat...... dari kata sekejap je.... sampai la maghrib..... huhu...


dah maghrib tu aku rasa macam letih nau nak jalan lagi dah... suami aku ajak pi makan mi udang... alang alang dah kat taiping kan.. yes..yes... sebab aku memang suka udang maka jom..! 

kemain lagi anak bujang aku posing kan... heheh... 

actually aku masuk kan dalam plan nak makan mee udang nih pada raya haji nanti... since dah merasa time raya puasa nih... nampaknya plan raya haji tu aku kena pikir adjust balik la kot.. tapi suami aku kata takpe je... nanti raya haji singgah je lagi taiping tapi dia akan bawak aku makan mee udang kat tempat lain pulak...

heheh...tetiba muncul pulak rasa bersalah..macam aku nih ambik kesempatan pulak terhadap suami aku kan... honestly, i could not  thank him enough bab makan nih.. suami aku selalu berusaha beli kalau aku teringin nak makan sesuatu.. :)

selfie gedik satu kali
aku ngan suami aku order mee udang, anak aku order kuew tiau goreng penuh udang.. lepas tu suami aku order lagi udang goreng tepung.. udang memang besar besar... puas hati sangat la menikmati tambah tambah lagi suami aku sangat sangat prihatin... dia siap kupaskan kulit udang tu untuk kitorang... tengok ehhh gambar... aku curik curik ambik gambar suami aku sedang kupas udang hakim.. tersentuh hati seorang isteri..seorang ibu bila nampak kasih sayang seorang ayah tau..!

sedap..! suami aku kata ada satu tempat lagi sedap.. tapi dah malam tempat tu tutup..
gambar nih anak aku ambik lepas tu masuk kat instagram dia... masa nih makanan baru sampai... kitorang suami isteri tengah rancak borak pasal hal silat.. masa makan tu takdelah kitorang ni gedik gedik jugak nak duduk sebelah sebelah makan bercinta.. sedar ada anak nak kena layan..nak kena jaga...hihi.. 
fikir fikir balik aku rasa happy je jalan jalan tukar angin macam nih... selera nak makan makanan raya tu tak berapa nak ada..tak sihat dan sumpah tangan aku sakit giler ... balik dari taiping sempat singgah kuala kangsar kejap.. lepas tu aku tidurrrrr.. sedar sedar dah sampai umah mertua ku.. tengok atas meja eh..eh.. mak mertua aku ada masak sambal udang petai... ehhh pukul dua pagi aku dengan suami aku makan lagi walaupun sebenarnya dah kenyang...heheh.. mak mertua aku masak sedap tau...!  kadang menyampah gak aku rasa dia masak apa pun sedap ahahah.. apasal aku masak tak sedap macam tu ... :P hahah #ampunMummy

sabtu tu bangun je terus kemas kemas beg..... aha.... aku tak tau nak kata antara happy dan sedih masa tu... sedih pasal dah nak balik ntah bila jumpa lagi mertua aku kan...macam ada satu feeling sayuuuu jer.. happy sangat pasal tengahari tu dah janji dengan family aku nak jalan jalan umah sedara-mara sebelah aku pulak..heheh..rindu betul kat family sendiri ooiihh..!

layanan papa dengan mummy sangat baik terhadap kami sekeluarga... sungguh aku sangat bersyukur dapat mak pak mertua baik dan sporting macam tu..! terima kasih papa ngan mummy..!

kisah jalan-jalan dengan family aku pulak.

aku kan giler...! adik badik aku pun giler gak lah ahahahah... seronok jalan ngan adik badik dan family sendiri memang tak sama la dengan family mertua... hehehe.. 

#haiiiPapa&Mummy :P

risau pulak aku buat statement macam nih kekekekekeke...

jadik aku rasa macam nak stop cerita pasal raya.... ahahahah bab raya dengan family aku tu....... aku simpan kemas kemas dalam hati sendiri dah lah kan... kang anak aku baca ke bakal cucu cucu aku baca ke...boleh jadik salah faham ke fitnah ke kan....

singgah makan kat bubur perak..!

boleh tak aku selit sekali story nih...? heheh... on the way balik dari lumut ke ipoh, ada satu kedai yang jual macam macam jenis bubur... sedap sedap bubur kat sini.. kalau nkorang ada kesempatan tu singgah la ehhh cuba try test rasa tengok sendiri....






kitorang kongsi-kongsi je makan bubur tu pasal dah kenyang... sekadar nak merasa... singgah jugak la makan.. aku order bubur pulut hitam,anak aku order bubur jagung.. 

acah acah ambik gambar sweet..ahahah :P

kesimpulan nya... raya tahun ni aku happy...

ehhhh setiap kali raya pun aku happy je... asalkan orang yang aku cintai dan sayangi happy...

cuma..............................................................................

penat time raya tu.......................................................................

bila nko seikhlas hati membantu...... yelah raya kan...... bukan untuk makan je... tetap la umah nak kena sapu pinggan nak kena basuh nak kena tolong sama masak.... bila ada tetamu datang tu nak kena siap rumah... then ADA orang yang DUNGU nak jadi mem besar ala ala pwincess taknak menolong taknak buat kerja.... tahu nak lepak je hadap henpon.... halooooo aku tangan sakit betul betul lebam pun sedar diri nak membantu tau.... tak kuat iman aku bila tengok kita nih ia ia menyumbang tenaga tapi ADA orang rilekkkk je... heeiiiiiii kalau nko jenis buat kerja macam aku nko paham lah perasaan aku..!

bukan kita ungkit sebab kita buat untuk orang yang kita sayang kan....

tapi tetaplah sebagai manusia biasa.... tak kuat iman aku nak menahan diri daripada menyumpah manusia manusia yang perangai nya macam tu punya MALAS.

orang orang macam nih buat kan kemanisan hari raya tu tercalar.


belum lagi kira perangai yang malas.... ada pulak tak habis habis bagi alasan nak tengok anak nak kena pegang anak nak kena bagi anak susu sebagai alasan tak nak membantu... haloooo... kalau rasa nko busy sangat dengan anak len kali tak payah la jalan raya dok je umah jangan susahkan orang lain..

kepada manusia yang baca perasaan menyampah aku nih... sorry bagi aura negatif...


aku insan yang lemah...

puas bersangka baik..
tak lupa istighfar.

cuma aku tak mampu menahan diri bila lihat manusia manusia yang terlalu  lalu melampau ambil kesempatan nih... kes kes macam nih yang kadang kadang buat bukan saja aku...... tapi ramai lagi orang kat luar sana yang malasssss nak balik kampung beraya.. kan..kan..kan...?

ok lah
tu je lah kot nak cerita..


bye bye...!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.